Allmänt

Så här skapar man bubblor i glas

2006-04-09 20:44 #0 av: EvaRittsel

Sågspån, glasfiber och räfflade glas. Det är några av de metoder som finns för att skapa bubblor i glas.

Bubblor i glas beror på vilken typ av glas man arbetar med.

Blåsa glas
När man arbetar med att blåsa glas så finns det en trevlig teknik. Med en spik kan man trycka in små gropar när man fångat an det varma glaset på sin ppipa. När man sedan doppar pipan igen så blir håligheten en vacker bubbla.

 

Erik Höglund
Men Erik Höglund gjorde massor av bubblor i sina glas och skrämde slag på glasblåsarmästarna. Han rullade glaset i sågspån (eller potatisskal) och doppade pipan igen i glasmassan.
När sågspånet förkolnade i den heta glasmassan på pipan så blev det massor av bubblor. En bubbla för varje sågspån!

Relaterade länkar

Hos Bothnia Antik & Antikvariat finns det flera glasskålar som Erik Höglund gjort med bubblor i. Här är länken dit:

Datum för publicering

  • 2006-04-09

För mästerblåsarna var detta väldigt svårt att först acceptera - eftersom en mästerblåsare ALDRIG ska ha den minsta lilla bubbla i sitt glas. För det är tecken på att man inte kan fånga an glaset rätt på pipan.

Den här glaskrukan har Erik Höglund   gjort - med massor av bubblor!
Den här glaskrukan har Erik Höglund
gjort - med massor av bubblor!



Idag är det många glasblåsare som använder sig av sågspån för att skapa bubblor i glas.

Fusa glas
När man arbetar med att fusa glas så uppstår det ofta massor av mikroskopiska små bubblor i glaset. Det beror på att många arbetar med det lite knottriga Bullseyeglaset och när man lägger de knottriga sidorna mot varandra blir det fler bubblor än när man lägger de plana ytorna mot varandra.

 

Glasfiberväv
Men kan också skapa ordentligt med bubblor. Ett sätt är att använda glasfiberväv, Sådan man köper på bensinstationerna i reparationskittet för bilar. Väven är mjuk och lite rutig. Lägger man den mellan glas (vilket fusingglas som helst) blir det massor av jämna fina bubblor.

Mässing och aluminium
Mässing ger också en massa stora, gyllengula bubblor. Men i floatglas blir det inte effekt alls. I båda glassorterna kan man också använda aluminiumfolie och då blir det små, små svarta bubblor i glaset.

Oxider
Stör man oxider mellan glaset vid fullfusing så blir det också bubblor. Men ta det varligt med oxiderna. För mycket och det blir jättebubblor.

Här är en glasväv monterat på bakplåt. Den stora bubblan har jag skapat genom att lägga in en träbit mellan glasen. Men avspänningstiden måste blir mycket lång för att man inte ska bygga in spänningar i glaset så det spricker efter några år. Den här är 20 år gammal så den är rätt avspänd.

Här är en glasväv monterat på bakplåt. Den stora bubblan har jag skapat genom att lägga in en träbit mellan glasen. Men avspänningstiden måste blir mycket lång för att man inte ska bygga in spänningar i glaset så det spricker efter några år. Den här är 20 år gammal så den är rätt avspänd.

Anmäl
2006-06-30 14:40 #1 av: Eva-Margareta

Intressant det här med bubblor. Jag har för mej att jag läst någonstans att man kan skapa bubblor med bakpulver? Känner någon till det? Själv har jag aldrig testat.

Framöver skall jag tänka på det här med knottriga sidor och plana sidor, det var ett bra "tips", tack för det.

Anmäl
2006-06-30 17:50 #2 av: EvaRittsel

Det går utmärkt att lägga bakpulver mellan glasskivorna när man fusar. Jag brukar strö bakpulver över glaskrosset när jag gjuter för att få massa bubblor.

Anmäl
2007-01-29 23:13 #3 av: nitsrek

Hej!

Vad händer om jag bränner floatglas i samma temperatur som System 96-glas? Har provat med småbitar och det ser bra ut men... stora fat, vad händer då? Spricker de efter en tid?

Floatglaset skall ju ha 60-70 grsder högre temp!

Hälsningar från Nitsrek

Anmäl
2007-02-17 21:47 #4 av: HannaBroberg

Det smälter inte ut lika mycket utan blir mitt emellan tackfusat och fullfusat. Kan bli bra reliefeffekt. Det spricker inte om du gör rätt avspänning, ska ligga på ca 540 grader i minst 90 min, men jag har testat mitt emellan på 530 och sedan kört ner det lite långsammare 15-20 grader per timme till 390 grader. Testa. Jag tycker det viktiga är att gå upp långsamt i staten först 200-250 grader per timme till 540 grader och sedan 400 grader per timme till tack/fullfuse.

Hanna

Anmäl
2008-01-05 12:30 #5 av: alliz

 

Jag har kört "icke-fusat" direkt i slumpingugn - Jättehäftigt !

Dock litet vassa kanter här och där .............

Vad kan jag göra ? Underbart är ju de mjuka kanterna.

Höja temp. eller längre avspänning?

/Alliz 

Anmäl
2008-09-17 14:21 #6 av: Bluefishes

Bubblor får man också genom användning av bikarbonat. Fyll en saltströare med karbonatet och strö den över första anfånget. Därefter anfånget nummer 2, och vipps, massa med små bubblor.

/ Eddy

Anmäl
2008-09-17 14:25 #7 av: Bluefishes

Glömde, man får också bubblor med att höja temperaturen i ugnen lite grand. Vid 1200 grader får man bubblor. Det går fint att fånga an, och göra vad man ska, utan problem.

/ Eddy

Anmäl
2008-09-22 01:24 #8 av: rittsel

#6#7 Hej! Du jobbar med smält glas och det är helt OK. Då kan man också göra bubblor i glaset genom att köra en spik in i ämnet och sedan fånga an ett yttre lager som håller kvar luften - eller som ni gör - pressa glaset i sågspån.

Jobbar man med kallt glas så kan man lägga in bikarbonat, sågspån och bakpulver (=bikarbonat) i glaset för att få bubblor!!!!

Anmäl
2013-09-21 18:37 #9 av: Mollymalou

Besvikelse....

Lade glasfiberväv mellan två Bullseyeglas och körde fullfuse 820° men väven såg helt orörd ut när jag öppnade ugnen. Glasen hade ju smält samman men inga bubblor.

Vad gjorde jag för fel? Fel väv eller? Någon som vet?


Anmäl
2013-09-21 18:45 #10 av: Lorita

#9 jag får inte heller några bubblor av väven och jag tror det beror på att man bytt material i väven....men jag får fram häftigt mönster och kan skapa så det ser ut som spets i glaset 

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.