Annons:
Etikett01-glasfusing
Läst 4307 ggr
kissidor
3/22/10, 4:51 PM

var hitta boron nitride spray närmast?

ja var gör man det? för det där lönlösa trasslandet med att hetta upp rostfria formar för att vanlig separator ska fästa tänker jag inte göra om så länge jag lever Skrikandes, det får bära eller brista men jag måste ha den svindyra sprayen!

http://tempsfordstainedglass.co.uk/ är det närmaste jag hittat - finns den på närmare håll tro? för dom ska visserligen leverera till sverige enligt sin info och dessutom har jag köpt nåt litet av dom förr, men nu får jag inte kundvagnen att acceptera att jag bor i sverige så jag funderar på om just denna produkt inte skickas utanför gränserna?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
kissidor
3/23/10, 7:22 AM
#1

ok, nu har jag fått mailsvar från freddie på tempsfordstainedglass - han håller på och jobbar med att göra om hemsidan och under tiden funkar det inte med internationella beställningar, men han skulle fixa det "manuellt" så jag ska få köpa min spray.

men jag är ändå intresserad ifall nån vet nåt om andra inköpsställen inom europa Flört

Värd på Mobiltelefoner och Android

mariatingsund
3/23/10, 8:37 AM
#2

Jag brukar kunna pensla separatorn på kalla rostfria formar.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

kissidor
3/23/10, 11:27 AM
#3

jag kunde inte ens på sandpapprade varma Obestämd

Värd på Mobiltelefoner och Android

mariatingsund
3/23/10, 2:24 PM
#4

Hettar du upp alla dina formar en gång i början, det borde räcka för att få en yta där separatorn fastnar även kallt varje gång framöver. Jag har aldrig diskat dem sen utan bara penslat.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

kissidor
3/23/10, 3:21 PM
#5

det funkar säkerligen utmärkt väl man fått det att fästa första gången - och det var det jag inte fick. det kanske var en särskilt vrång form jag hade, jag tyckte nästan det fastnade bättre i den lilla rostfria skålen som jag blandade separatorn i… Obestämd

Värd på Mobiltelefoner och Android

finamina
3/23/10, 10:27 PM
#6

Har ni provat ceramas separator för metallformar?

Annons:
kissidor
3/24/10, 7:49 AM
#7

freddie hörde av sig igen och skrev att tyvärr kunde dom av säkerhetsskäl inte skicka sprayen till sverige, det var olagligt, så nu är jag ganska ledsen och ser många projektdrömmar gå i kras Gråter

nej finamina, men jag är jätteintresserad. men är det denna tro:

44133 Separator till stålform 0,5 liter 1.318,00 kr/l ? liiite väl saftigt pris i såfall Förvånad! nog för jag visste att den var dyr men… men funkar den på samma sätt, att den kan appliceras besvärsfritt i rumstemperatur?

Värd på Mobiltelefoner och Android

finamina
3/24/10, 10:05 PM
#8

Precis det är den jag menar, men är den verkligen så dyr? (Har aldrig betalat den själv nämligen)

Jag brukar hetta upp formarna till ca 200-250°. Förrut sprejade jag formarna i ett dragskåp. Men har ingen bra vattenspruta längre så de senaste gångerna har jag penslat med en så där haiku pensel (eller vad det heter : )

Trösta dig med att den är dryg och att man inte behöver pensla formarna så ofta.

kissidor
3/26/10, 11:56 AM
#9

men då menar du alltså finamina att med det priset så har den ändå inte ens fördelarna av boron nitride sprayen som kan sprayas på i rumstemperatur, utan man måste ändå hålla på och trassla med upphettning och pensling Förvånad?!?

men det tycks som att jag kan glömma den där sprayen, på vissa amerikanska sidor står det att den inte kan skickas med flyg - på vissa andra står det inte men det får man väl reda på sen när man har beställt i såfall.

men vi ska se, kanske kanske ändå att jag lyckas få på den vanliga bullseye primern på den förbånkade lilla plåtbrickan - jag håller på och försöker nu och det ser liiite mer lovande ut. den här gången tog jag inte ut den ur ugnen medan jag penslade

Värd på Mobiltelefoner och Android

mariatingsund
3/26/10, 1:19 PM
#10

Hur varmt hettade du upp den rostfria formen först? Det kanske därför det inte funkar för det var inte tillräckligt varmt?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

kissidor
3/26/10, 1:27 PM
#11

250 grader, jag tyckte mig ha läst tillräckligt många vittnesbörd om att det skulle räcka gott. nu tog jag 275. det kanske har funkat denna gång, men det ser för dj-igt ut. stora kraterliknande splattar bitvis, och bitvis knappt nån täckning överhuvudtaget.

Värd på Mobiltelefoner och Android

mariatingsund
3/26/10, 4:40 PM
#12

Nejdå, du ska ha det inne i glasugn/keramikugn på minst 800 grader, Eva Rittsel kanske kan säkert temperaturen mer exakt, men alltså första gången måste det hettas upp ordentligt, då ändrar metallen struktur så det går att pensla på.

Och du ska vara säker på att materialet är rostfritt, eftersom järn sprätter iväg stora bitar i ugn sen och är inte lämplig alls forma glas i.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

kissidor
3/26/10, 6:22 PM
#13

på så vis! ja det förklarar ju saken! bara rappakalja allt jag läst då alltså - alternativt med ett idiotiskt utelämnande av den högst väsentliga infon att första gången ska det vara mycket högre! men då är det bara till att försöka klämma in en form varje gång man fullfusar nånting då alltså - tack maria!

men rostfri är den iaf, det är inget hittegods utan en köpt form. 

menmen, nu står min lilla soluppgång över sjöjungfruns klippa på avsvalning iaf så får vi väl se vad som hänt med den. "kratrarna" i separatorskiktet bekymrar mig inte nämnvärt, så detaljerat avtryck blir det ju ändå inte vid en vanlig slumpning. men jag hoppas förstås glaset inte fastnat, för även om det inte är nån större mängd vare sig glas eller kreativt arbete som går till spillo i såfall så tror jag det blir en söt liten bricka om den överlever.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
kissidor
3/26/10, 11:35 PM
#14

tja den lossnade iaf min lilla bricka - efter säkert en halvtimmes ömsom kladdande med separator och ömsom låta den bara stå och ryka i vanliga hushållsugnen på 275 grader så duttade jag med haikupenseln på dom ställen jag var osäker på och strösslade helt enkelt över lite separator där för säkerhets skull, och sen la jag på glaset och skred med stilla fjät och utan att andas med det till ugnen. 

men nu är ju den formen tillräckligt upphettad iaf!

förstår nu vad du menar maria med att själva metallen ska ändra struktur, hade ingen aning om att det var så det var tänkt!

Värd på Mobiltelefoner och Android

mariatingsund
3/27/10, 12:41 AM
#15

Skrattande

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

MaritaD
3/30/10, 12:54 AM
#16

Har läst ditt tips Maria att hetta upp formarna i högre temp. Ska absolut pröva det. Men eftersom jag är lite bekväm av mig så är jag intresserad av sprayen du berättade om Kissidor. Hör av dig om du får tag på den är du snäll. Vi kanske kan göra en sambeställning….

kissidor
3/30/10, 8:45 AM
#17

jo jag har också börjat elda på formarna utav bara hutt nu, det fäster inte sådär alldeles fantastiskt i alla fall tycker jag men jag tror det räcker. men skulle jag lyckas lägga vantarna på sprayen så är jag där som en iller. men tyvärr tror jag ingen går med på att skicka den Rynkar på näsan

Värd på Mobiltelefoner och Android

MaritaD
3/31/10, 1:19 AM
#18

Hej igen!

Den där sprayen kan den finnas i andra länder, Tyskland tex.?? Det låter ju fantastiskt enkelt att bara spraya på.. Jag brukar handla från ett företag i Tyskland, ska kolla med dom. Jag tänkte prova att lägga rostfria slangklämmor runt mina runda alster. Då måste jag få fast någon form av separator. Ska prova med den som används vid pärltillverkning. Blir nog inte av förrän efter Påskhelgen. Men rapport kommer även om det inte lyckas…

GLAD PÅSK på er!!!!

kissidor
3/31/10, 8:44 AM
#19

jo det gör den säkert marita, men risken är att dom kinkar med att skicka den därifrån också - nog går väl all post från tyskland med flyg också? det är väl det som är avgörande misstänker jag - vore man inte en sån hemmagris så skulle man ta båten över och hämta den. men fråga gärna, du vet att jag är intresserad omFlört

Värd på Mobiltelefoner och Android

MaritaD
4/1/10, 12:10 AM
#20

Jag tänkte att dom kan skicka sprayen per båt och därefter med bilfrakt. Jag hör av mig igen om det är möjligt….Glad

Annons:
Mmadeit
4/1/10, 2:22 AM
#21

det finns en hel del transportmöjligheter per bil mellan tyskland och sverige dock är det i princip lika hårda regler för transporter av farliga ämnen på båt som på flyg (får oftast ej gå med person färgorna etc men lättare att få hem Adr klassat gods från tyskland än tex storbrittaninen.

evawi
4/1/10, 8:25 PM
#22

vad svårt allt verkar… jag har sandpapprat några rostfriaformar, penslat med separator (den som föjde med ugen jag köpte från Uterm) och det fungerade. Ingen värme. Slumpade floatglas och skålarna blev bra. Hade jag bara tur????

kissidor
4/2/10, 12:37 PM
#23

kanske det, eller kanske du hade lämpligare sandpapper och mer tålamod vid användandet av det evawi Skrattande

Värd på Mobiltelefoner och Android

Snyblet
11/14/14, 5:36 PM
#24

Ser att detta är en jättegammal tråd, men jag hittade ovan nämnda spray på Cebex. 

http://www.cebex.se/advanced_search_result.php?keywords=separator

Kanske någon har nytta av detta :)

EvaRittsel
11/23/14, 8:21 PM
#25

Som sagt - hetta upp formarna till minst 800 grader. Jag slänger alltid in nya formar i en fullfuseugn. Det behöver inte heller vara särskilt mycket separator på formen. Ett fint tunt lager räcker.

Upp till toppen
Annons: