Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

01. Glasfusing 02. Ugnsgjutning 03. Glasblåsning 04. Blyinfattning och Tiffany 05. Glasgravyr 06. Glasmålning 07. Lampworking 08. Kurser och utbildningar 09. Gallerier 10. Glashistoria 11. Utställningar 12. Tips och tricks 13. Köpes & Säljes 14. Böcker och tidskrifter 15. Praktikanter 16. Verkstadsplats Ögongodis Övriga frågor
01. Glasfusing

glasfusing

2006-05-29 00:03 #0 av: kia1

Jag har börjat att fusa glassmycken och jag har problem med att göra en gång som läderbandet kan löpa genom. Jag har tagit en bit av det keramiska papperet och rullat det till en rulle som jag har lagt mellan glasbitarna, men det vill bara glida isär . Har någon ett tips på hur jag ska göra. Jag fusar på 840 grader är det kanske för högt?

Anmäl
2006-05-29 02:56 #1 av: EvaRittsel

Hej Kia! Du berättar inte om du fusar med Bullseyglas eller floatglas( Fönsterglas). Fyullfuse för Bulleseyglas brukar vara ca 830 grader och för fönsterglas ca 870.  Köp inte det tunna fiberpapperet och rulla ihop det. Det fungerar inte. Det blir bara ett tunt lager aska. I ställer finns det tjockare fiberpapper (fiberpapper på ca 2 - 5 mm) som man klipper i remsor och lägger mellan glasbitarna. Då får du en bra kanal.

Du kan också göra hängare som ser ut som omegatecken - ett upp-och-nedvänt-u med små krokar i änden - och smälta in det. Då ska det helst vara 1 mm mässingtråd ( koppar är för mjukt). Elle köp hyskor och hakar. Släng hakarna och använd hyskorna som hängare. Det blir superfint!

Anmäl
2006-05-29 11:04 #2 av: kia1

Tack för svaret. Jag har andvänt glaa som jag har köpt från cebex. jag har för mig de sa att det hette system 90? det är ialla fall dichroiskt glas imellan   Det är säkert som du säger att  papperet jag andvänder inte fungerar.

Anmäl
2006-05-31 01:23 #3 av: EvaRittsel

När du rullar det tunna fiberpapperet blir det luft i rullen och den sjunker ihop vid brännningen. Det är därför du måste köpa tjockare fiberpaper eller fiberduk eller vad de nu kaller det. Cebex har detta och du får förklara vad du vill ha.Jag ska ringa och skälla lite för de borde har berättat detta för dig!

Anmäl
2006-06-13 18:12 #4 av: HannaBroberg

 

Jag har använt fiberduken som Eva nämner, men också testat med en tjock mässingstråd. Den tjocka mässingstråden som var rak kunde jag sedan dra ut och då var kanalen jämn och fin.

Har problen ibland att det blir lite fult runt hålen, en del vassa spetsar när duken/tråden dras bort. När man slipar blir det matt. Så hankarna bli mycket snyggare.

 

Anmäl
2006-06-15 20:48 #5 av: EvaRittsel

Jättebra med mässingstråd. Pröva gärna med 1 mm koppartråden - den är ännu mjukare än mässing och lättare att dra ur hålet.

Anmäl
2006-06-17 11:07 #6 av: mariatingsund

Hej! Jag har ett litet tips, om du har en billig gravyrapparat, så köp till ett stift med hårdgummi. Hittar du inte, köp då ett gängat stift  där du skruvar på ett vanligt suddgummi (du kan forma lite grovt innan) och sedan sätter du på maskinen och svarvar  suddgummit jämt på en fil i den form du önskar, antingen spetsigt eller som en trissa. Med den kan du polera de delarna där du slipade rent de vassa kanterna. Det blir inte HELT blankt, men tillräckligt. Lycka till! Och ta det lite i omgångar, annars blir det för hett och kan spricka.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Anmäl
2006-06-20 22:55 #7 av: Anitashobby

Jeg brenner ved ca 810- 820 grader og bruker et 2mm diamant kjernebor for å borre hull med en drill. Du må holde smycken og borret under vann.

Anmäl
2006-06-22 02:32 #8 av: Anitashobby
uten-navn.bmp

Hei.

Viser borret jeg bruker, klikk på vedlegget (bilde på høyre side)

Anmäl
2006-06-27 01:43 #9 av: EvaRittsel

Det är svårt att i Sverige hittar tunna bra borrar. Jag köper dem i Tyskland. Men Norge är ju närmare. Var köper du dina borrar? Man kanske kan skicka efter dem?

Anmäl
2006-06-27 11:26 #10 av: Anitashobby

Jegkjøper mine hos Hobby Import i Kristiasand http://www.mamut.com/hobbyimportno som er de rimligste, eller så kan du også kontakte Glass Forum http://www.mamut.no/glassforum

Hilsen

Anitas Hobbyverksted http://www.anitashobbyverksted.com

 

 

Anmäl
2006-07-17 19:37 #11 av: EvaRittsel

Jättebra tips. Det är så många som frågar efter tunna, fina borrar. Nu har jag därför lagt upp dina länkar #10 på Glaskonst.

Anmäl
2006-07-24 23:45 #12 av: beatrice

Hej alla !

Jaghar problem att hitta ett bra lim till mina smycken. Har prövat Cascos två komponent lim och deras glaslim. Har också rengjort smycken ringar, hängen mm. väl, ändå lossnar det.

Undrar om någon kan tipsa mig om ett lim som håller bra.

Tacksam för svar.

Anmäl
2006-08-13 22:12 #13 av: EvaRittsel

Du måste slipa -både glaset och silvret först - innan du limmar. Annars fungerar inte oimmet som det ska! Det räcker INTE att tvätta med sprit eller annat!

Anmäl
2006-11-15 09:58 #14 av: aard

Jag provade med 1 mm koppartråd igår och den gick inte att dra ut. Ska man har någon sk separator emellan?

Anmäl
2006-11-16 09:52 #15 av: aard

Hur gör ni för att slipa bort små vassa kanter som har blivit innan smycket kan användas? Vilken typ av slippapper använder ni?

Anmäl
2007-10-26 15:57 #16 av: storken
 STORA BILDER
varför blir det stora bubblor i glaset? som spricker sedan. Har gjort stora bilder med ca tre lager Bulls eye glas, och undrar om någon har en förklaring.
Kanske det har med ugnskurvan, jag körde först vanlig fusing kurva, sedan förlängde jag uppvärmningen dubbel tid, men det blev ändå bubblor.
Anmäl
2007-10-27 04:05 #17 av: demon_sid

God jul önskar jag alla

Anmäl
2007-10-27 17:59 #18 av: mariatingsund

Säg inte Jul, säg kanske kanske kanske. 9 november börjar julmässan i huseby.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Anmäl
2008-03-24 15:10 #19 av: Annakonstgalleri

Hej alla glaskonstnärer!

Jag är själv en utbildad bildkonstnär som startade ett konstgalleri i Gamla Stan i Stockholm. Jag vill ge möjligheten till ALLA konstskapare att kunna ställa ut sina alster och visa dem till stor publik. Jag älskar konstglas och vill mycket gärna se en spännande glasutställning i galleriet. Titta gärna på vår webbsida www.gallerisvea.com. Kanske kommer ni att planera en samlingsutställning år 2009?

Anmäl
2010-10-10 17:17 #20 av: Myrtelz-Bod

Jag använder ett snöre som jag hittade hos Nordic Kiwi utanför Östersund. När jag gör en kanal i smycket.

Anmäl
2012-02-12 13:47 #21 av: agnetabjörk

Hejsan. Tänkte börja med glasfusing. Målar porslin och har en brännugn.  Kan jag använda den ugnen??

Anmäl
2012-02-13 19:52 #22 av: LenaE

#21 det beror på vad du kan komma upp i för temperatur på ugnen

jag vet inte vad man har för temperatur för att bränna målat porslin

och sedan beror det också på hur stora glas saker du har tänkt dej att fusa, för ska du bränna stora saker så behöver du kunna ställa in bränkurvor kan du det så är det bara att köra igång.

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!