Annons:
Etikett02-ugnsgjutning
Läst 3114 ggr
ullisbullis
2011-03-31 21:55

Kan man använda stengodsform till gjutning?

Hej!

Vad underbart att jag hittade denna sidan på i Fokus!

Jag håller på med Bullseyeglas och har börjat testa att krossa rester och smälta i stengodsformar(oglaserade) för att göra glasplattor. Det funkar bra. Jag har separator i formen och inget fastnar. Nu undrar jag om man kan göra likadant med en tvådelad  gjutform i stengods? Någon som testat?En fråga om gipsformar(som jag ej provat) : Kan ni använda dem fler gånger eller går de sönder under bränning. Jag vill gärna kunna göra flera verk i samma form.

Annons:
AleZK
2011-04-01 14:16
#1

Hej,

Gipsformar går oftast sönder eller får sprickor vid gjutning av glas 850-900 C.

ullisbullis
2011-04-02 14:32
#2

#1 Jag misstänkte det. Använder du separator i gipsformarna eller går det bra utan? Jag har gjort många gipsformar men de vill jag inte förstöra då vi använder dem till att gjuta keramik i(används då många gånger). Visst kan jag göra nya men det blir mycket extrajobb/tid att göra en ny form varje gång. Min tanke är att göra ett flertal bruksföremål till försäljning(daglig verksamhet). Om man gör enstaka konstverk så förstår jag att man är beredd att lägga ner mer tid på formarbetet.

AleZK
2011-04-04 15:55
#3

I gips form behöver man inte separator men ytorna kan bli lite mata så efterberaberning och klarbränning kan behöves beroende på vad man vill….

Man kan tänak sig keramiformar med separator men då måate göra signen så att vinklar mm tilårer att det släpper.

ullisbullis
2011-04-04 18:05
#4

#3 Tack, då vet jag att man inte behöver separator i gipsform. Jag ska testa att göra någon enkel form i stengods för att se hur det funkar. Jag har ju i alla fall sett att det funkar att gjuta glasplattor i pajformar.

Eva Rittsel
2011-05-31 00:28
#5

Det fungerar om det inte är för delajerat mönster - kanske. Gips är bra som formmaterail - men det går sönder och det blir en sk förlorad form. Setngods - ja, då har du tur om det fungerar. Om du vill göra många saker - gör en dilikonform och gjut gipsformen i den och då kan du göra fler ex av en sak.

Upp till toppen
Annons: