Annons:
Etikett07-lampworking
Läst 4489 ggr
mimisann
2011-09-04 12:07

Utsug för lampwork

Jag börjar behöva bättre ventilation för lampwork-arbetsplatsen och behöver goda råd.

Jag har en köksfläkt över, finns det något skäl varför jag inte skulle kunna använda den eller duger den. Själva ventilationskanalen är 2-3 meter ifrån arbetsplatsen.

Annons:
noora
2011-09-06 23:20
#1

Ditt utsug måste vara placerat så att det fångar upp gaserna från lågan. Du måste även få tillräcklig luftväxling för att du inte ska få syrebrist i rummet. Man kan kolla att utsuget är bra placerat genom att bränna t.ex. en bit rökelse vid brännaren och se om röken sugs upp av ventilationen. Jag vet inte vad det är för kapacitet på en köksfläkt så jag kan inte säga något om luftväxlingen med en sådan lösning.

Jag köpte ventilationsrör och en rejäl kanalfläkt från järnaffären och monterade det hela så att ventilationsrörets mynning sitter 50-60 cm från lågans topp i ungefär den riktningen som lågan pekar.

mimisann
2011-10-24 11:02
#2

Tack Noora för ditt svar.

Det gjorde att jag började fundera mer och kollade lite på amerikanska forum. Insåg då att det görs både lite si och så (många har nog undermålig ventilation), men om man läser de som är lampworkers och har erfarenhet av ventilation så förstod jag att en köksfläkt är alldeles för dåligt. Luftflödet ska vara ungefär 1300-1600 l/h och så måste du tänka på utformningen av kupan så att gaserna inte samlas utan leds ut. Dessutom om du kopplar till ventilation i huset måste du räkna på förluster i luftflödes kapaciteten. Kanallängder och böjar. Du måste även tänka på vilka kanalmaterial du använder. Bäst är att kunna leda rakt ut. Och som du skrev måste man ha tillräckligt med tillflöde av luft som kompensation för den man suger ut.

Jag skrev detta för att andra i min situation ska uppmärksamma vikten av god ventilation och att ta reda på vad som krävs mer noggrannt. Själv har jag nog svårt att fatta alla delar men som väl är för mig, är min man mer hemma på det hela. Nu äntligen har vi hittat ett utsug/fläkt begagnat så att man inte blir ruinerad. (Hobby för mig)

noora
2011-10-25 15:57
#3

Det är svårt att räkna på ventliation om man inte är expert på sådant och man kan få huvudvärk av mindre. Då är det lättare att helt enkelt testa att bränna något som ryker/luktar, t.ex. papper. Lukten ska inte spridas i huset utan dras ut av ventilationen.

Jag slår på min ventilation även när jag fusar med ThinFire-papper och lukten av bränt ThinFire dras då ut helt. Av någon anledning verkar det funka bättre om dörren in till rummet är stängd, och då handlar det inte om att dörren hindrar lukten från att spridas eftersom det blir mindre lukt även inne i rummet om dörren är stängd. Förmodligen blir draget effektivare, precis som i en kamin som ryker in om man öppnar luckan men drar snällt upp röken i skorstenen igen så fort man stänger luckan.

Jilleglass
2013-09-11 14:12
#4

Hej!

Ok, nu håller jag på att bli tokig med att fixa ny ventilation. Hittade detta inlägg, som ju är ett par år och har så svårt att hitta rätt fläkt. Den ska ligga på ca 700 cfm vilket tydligen är ca 1200 kubikmeter/h. Men kan inte hitta ngt ställe på nätet. Vill inte anställa ngn professionellt… då blir man ju ruinerad. 

Noora, du skrev att du hittade en bra kanal-fläkt i en järnaffär. Kan jag fråga vilken järnaffär eller vilken fläkt? Tycker du att det räcker, drar den ut dålig luft, rök och lukt? 

Hoppas ni får detta, innan jag förlorar förståndet totalt. 🙂

Tack!

noora
2013-09-12 09:03
#5

Jag minns inte vilken affär det var och jag kommer tyvärr inte åt att se vad den hette. Kanske K-Rauta? Jag kollade runt på olika byggvaruhus, järnaffärer och även Clas Ohlson och de flesta hade någon sorts kanalfläktar så jag valde den kraftigaste jag hittade. Det ska inte vara någon mesig liten badrumsfläkt för ett par hundra utan något rejälare. 

Senare har jag även meckat ihop en huv av aluminiumplåt med popnitar för att bättre styra in luften i ventilationskanalen. 

Jag tycker att min lösning funkar nu, bara jag kommer ihåg att öppna ett fönster för till-luft någonstans bakom mig också.

Jilleglass
2013-09-12 10:47
#6

Tack för svar noora! Ska höra lite med dem och se vad de säger.

Har precis lagt på luren till elajo och pratat med dem om vad jag behöver och gaser/kemikalier storlek etc. Det handlar om 10,000 kronor med installation och det är inte vad jag vill spendera just nu. Jag har jobbat i så många år med ok ventilation men det är svårare att få tag på här och jag vågar inte göra det bara ok längre.

Tuffnell glas har en, men enligt mått är ett bra utsug för lampwork minst 10 ggr mer än deras. Jag önskar man var ett snille inom detta, men desto mer jag söker desto mer komplicerat blir det. snyft…

Annons:
gulp01
2013-11-13 14:53
#7

Jilleglass : Vad är det för fläkt Tuffnells har . Kan inte hitta den på hemsidan.

Upp till toppen
Annons: