Annons:
Etikett12-tips-och-tricks
Läst 5517 ggr
EvaRittsel
2/14/12, 6:08 PM

Tennsida på floatglas

Många undra hur man ser tennsidan på floatglas. Man kan - helt i onödan - köpa en UV-lampa och stänga in sig i en garderob och titta på ytorna. Jag har alldrig lyckats utröna tennsida med denna metod!!!

Gör i stället så här. Häll ett par droppar vatten på glaset som rengjorts och torkats väl. Luta glaset och låt droppen rinna neråt. Om det då bildas små splittrade miniöar av vatten - då är det tennsidan. Och den ska ligga neråt mot ugnsplattan - om man inte vill att glaset ska bl lite immigt.

Det tar lite tid att öva sig att se. Lättast är det på 2mm glas och svårast på 4 och 5 mm glas. Detta eftersom man kavlar glaset mot tennbädden och ju tnnare glas man vill göra , ju hårdare trycker man in tennoxiden i glasmassan.

En anan metod är att känna med fingarna. Är det glatt och halt  - då är du på tennsidan. Pröva med tunna gummihandskar då går det lättare att känna om det är strävt (= ej tennsida) eller glatt (= tennsidan).  Att det är glatt på tennsidan beror på att tennet täppt alla mikrogropar i glaset.

Vana glasblåsare och glasmästare kan bara genom att titta på gaset avgöra rätt sida!

Annons:
Björnidet
2/14/12, 7:44 PM
#1

Jaha, då visste man det också. Tänk vad mycket man får veta på denna site. Jag som trodde precis tvärtom. Den film jag såg på youtube där användes naglarna som känselspröt, jag måste ha missuppfattat demonstrationen som gjordes där.

Eva du kan väldigt mycket det har jag upptäckt, det är tur att vi har dig som ankare i många frågor, tack för det.

Nästa floatglas som jag använder skall provas likt det du sagt, med vattendroppar. Sista bränningen med floatglas blev frostigt och inget snyggt. Troligen har jag vänt glasen fel väg och fått ytan devit eller frostigt.

Tack för dina upplysningar även i denna tråd.

aipmalmo
2/15/12, 5:27 AM
#2

Jättebra - ska försöka igen o se om jag kan klura ut det. Men tycker en del av de fat jag gjort där tennsidan hamnat upp blivit fint dimmiga . Men man vill ju kunna välja ibland ;)

EvaRittsel
2/19/12, 6:35 PM
#3

Jag använder dentta för att göra immiga fat. Så det är bara at välja. Vil man ha det immigt kan man också försöka svalna av väldigt långsamt mellan topptemperatur och avspänningstemperaturen. Eller så kan man bränna floatglas ett par gånger. Lycka till och tack Björnidet för snälla ord.

Klevahelena
6/16/16, 12:57 PM
#4

Tack för all fantastisk information!

 Önskar bara att jag läst detta tidigare…. Mina nybörjaralster har fått just den där dimmiga undersidan, jag har alltså inte haft koll. Undrar nu om det finns något sätt att få bort det immiga med t ex våtslippapper eller om det "bara" är att göra om och rätt?

Mvh Helena

ilil
6/21/16, 9:27 PM
#5

Hej! Undrar hurudan UV-lampa Du, Eva R har användt? Det finns ju en detector som är speciellt utvecklad för att läsa av tenn-sidan. Jag har användt den mycket och tycker det är en säker metod. Åtminstone saluför Bohle sådan. Den är rätt dyr. Sedan kan man söka efter Thin-detector hos andra firmor, kan få den billigare. Din metod går säkert att lära sig och i princip r det kanske t o m önskvärt med "dimmig" yta. Mest retar det, ifall man vill ha gjort något arbete med många bitar, om en del är vända åt "fel" håll. Resultatet blir inte bra. Jag har tyvärr inte alltid koll över att alla bitar av glaset är vända åt rätt håll, använder många gånger mindre överloppsbitar. 

Mvh ilil

Upp till toppen
Annons: