Annons:
Etikett02-ugnsgjutning
Läst 3184 ggr
Annicka.C
2012-05-19 22:22

Formar av vermikulit

Hej!

Är det någon som har gjort egna formar av vermikulit?

Jag har testat…primade med primo primer, men glaset fastnar lite i formen… är det någon som har tips och råd? (Använder bullseye glas)

Mvh.A

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

Annons:
AleZK
2012-05-21 14:02
#1

Har åxo gjort formar i vemikulit. Den funkar bäst för att slumpa med, i de tempraturene  fasnar inte glaset (96 för min del). Då jag ha gått till full fuse +800C så har jag gjort det med öppna formar (håll rakt igenom) och fiberpapper (bullseye) i botten då fasnar det inte häller. detta ger platt botten med rundning i toppen hörnor och den kontur som man gjort formen för. OBS att man får runda hörnor inte skarpa.

Jag tror att ett problem vermikulit är att det dra till sig vatten i någom molekuleär bindning och släpper det när man kommer upp en bra bit i temperatur och detta påverkar primern.

Annicka.C
2012-05-24 19:49
#2

Ok! Tack för svar!

Mvh.A

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

sonette
2012-05-30 08:25
#3

Annicka när du gör formarna limmar du ihop det då?Med vad isåfall? Vet du var man kan få tag på vermiculitplattor.Jag måste väl ha det när jag ska köra i keramikugnen sen?/ Irene

Annicka.C
2012-06-05 20:39
#4

Hej!

Nej jag har inte limmat ihop dem, formen jag gjorde var inte jättedjup…ca 2 cm, däremot så har jag läst att om man vill ha en djupare form så kan man surra i hop 2 bitar med ståltråd. jag köpte min 100x33cm platta för 399:- på K-rauta.

Mvh.A

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

sonette
2012-06-10 17:34
#5

Ok .Vi har varit till EDAB och handlat,fick då tips om en annan platta som vi ska försöka göra formar av.Den plattan skulle brännas först i en halvtimme,800 grader.Ska bli spännande.

Upp till toppen
Annons: