Annons:
Etikett05-glasgravyr
Läst 3503 ggr
Christellen
2012-11-21 18:49

Glaslöv av gamla vinflaskor

Hej

Vilken härlig sida :-) Blev nu jättesugen att göra flera olika glasprodukter. Men för att hålla mig till det som från början var min ide: Har fått för mig att göra glaslöv att hänga utomhus.. Visst borde det gå att slipa till t ex skärvor av vinflaskor (8-10 cm) till löv.

Vad behöver jag lämpligen för utrustning och funkar det att ta skärvor från flaskor eller har någon bättre förslag?

Har letat efter information i tidigare inlägg men hittade inget som direkt gav mig något bra svar

Annons:
AleZK
2012-11-22 09:59
#1

Hej,

Det går hur bra som hellst att slipa till glas från flaskor, men det är lite slabbigt och man skall vara lite försiktig.

Man kan starta med en enkel kakelsåg med diamantklinga som har vattentråg (finns får några hundra lappar på Ö&B eller liknanade). Det går att slipa med dessa men det blir inte så välldigt jämnt samt flisor och vatten yr så förkläde och skyddsglasögon är det mista skydd man skall ha.

Vill man få det jämnt kan man slippa med "grinders" som används i tiffanyhantverk men då börjar det kosta. och en bättre glassåg så är man ockå uppe i flera tusenlappar.

Det går även att bränna glasset för att få det med rundad kanter och även ge dem någon form. Eller göra "tack-fusing" av skärvor till ett löv. Då krävs en ugn med styrning för glasbränning. (många moderna keramikungnar har den möjligheteten)

EvaRittsel
2012-11-26 21:47
#2

Ett annat bra verktyg är den sk fjädersaxen. Då kan man klippa i glaset ( flaskorna ) och få ganska fina former. Ska ta en bild i morgon så ni vet hur den ser ut. Kostar numera ca 3-400 kr. Mitt allra bästa edskap faktiskt! Krossa flaskorna under ett gäng tidningar. Gröna vinflaskor har en tendens att bli lite mjöliga i fullfusing  Tackfusing är bättre. Och då får du ju härliga former.

Christellen
2012-11-26 22:23
#3

Tack för tipsen som läggs in. Som helt novis i ämnet är jag tacksam för alla förslag. Skaparlusten finns hos mig men ännu inte kunskapen så jag läser med stort intresseGlad. Väntar på spänning på bilderna.

MLL
2012-12-01 09:40
#4

Eva vart får man tag på sk fjädersaxen?

MLL

matnil
2012-12-01 22:04
#5

Vad är fjädersax? Det låter som om jag skulle behöva en sån när vi ska göra om flaskorna.

Upp till toppen
Annons: