Annons:
Etikett08-kurser-och-utbildningar
Läst 2471 ggr
Caruba
2013-03-06 20:19

Ingår material?

Hej,

när jag har mina kurser så har jag gjort ett överslag så att materialet ingår i priset. Jag gör så för jag tycker att det är roligare när alla kan välja precis vad de vill ha av allt mitt material utan att vi ska ägna tid åt att väga glas och räkna ut pris. 

Hur gör ni andra som har kurs eller hur har det varit på de kurser som ni har varit på? Det ser ju billigare ut om man tar betalt för materialet vid sidan av, men jag själv tycker att det är bra att veta hur mycket saker kostar innan.

Annons:
Kattliv
2013-03-06 22:10
#1

Jag gillar när material ingår!

Ett gott skratt förlänger livet!

Artafale
2013-03-06 22:23
#2

Helt klart en fördel när materialet ingår. Jag har haft några nybörjar kurser för ABF och då ingår inte materialet. Är då väldigt tydlig med vad det kostar och vi räknar tillsammans ut vad kostnaden blir efter varje gång så det inte ska bli några obehagliga överraskningar när fakturan dyker upp.

sanne62
2013-03-06 22:33
#3

när jag var på ABF-kursen så berättade kursledarn från början att 30x30 glasen kostade 70:- och 15x30 35:-.

sen fick vi var sin lista som vi skrev upp på…frit o stringers var gratis, färdigskurna dichrobitar ca 4x2 kostade 15 :- (tror jag).

detta för att det skulle vara lätt att hålla reda på priser…men i gengäld fanns det bara vanligt klarglas i basfärger…inga irid eller streaky mm .

så om jag ska gå fler ggr där, så ska jag planera väl och själv köpa med mig glas….

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Lorita
2013-03-07 07:11
#4

Jag har bara gått en kurs och då betalade vi 50 kr per smycke (hänge) och lite extra för silver tråd om man ville ha det.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Caruba
2013-03-07 10:32
#5

Tack! Väldigt intressant att höra. Det stämmer också rätt väl med vad jag brukar räkna för priser i huvudet. 

Jag har haft en toleransnivå som har varit hög för att jag vill vara snäll – vissa utnyttjar det och gör väldigt många smycken (två stora eller flera mindre ingår i priset) och gärna i dichroic. 

Några som har gått hos mig många gånger ska komma på glaskväll och de tycker att nu behöver jag ju inte göra så mycket eftersom de klarar sig själv och därför har de begärt att få ett billigare pris. Det  innebär ju egentligen att de får tid att göra fler smycken än vanligt när jag inte ska lära dem något nytt på kurstiden. Jag måste ändå förbereda allt material, vara på plats för frågor, städa efteråt eftersom vi håller till i min ateljébutik som är affär på dagarna, tillhandahålla fiberpapper och bränna, jag borrar alltid åt de som vill och jag sköter och vaktar ugnen som också drar el. Egentligen ser jag inget annat sätt än att lägga glaset separat så att de ser kostnaden. Jag har dragit in på smörgåsfikat som vi brukar ha som avslutning och köper en liten kaka. 

Idén med mina glaskväller är att vara till för dem som vill ha en härlig upplevelse där jag delar med mig av den kreativa glädje som jag själv har och låta alla kliva in hos mig och använda mitt eget material. Det finns många studieförbundskurser i området och jag vill ge något som särskiljer sig och ger ett mervärde.

mariatingsund
2013-03-07 12:01
#6

Om eleverna vet priserna på olika sorters glas, då kan de välja därefter vad de vill göra o hur mycket. Det är inget fel att specificera vad kostar vad. Det är inte rättvist att vissa åker på snålskjuts på andras bekostnad. Jag tycker det är det bästa sättet. Att göra en prislista och hänga på väggen så alla kan gå och kontrollera vad man har tagit för glas, hur stor plats man har använt i ugnen osv. Det är svårare för dig, men du kan ha en liten spill låda som är gratis att ta ifrån, men annars kan allt gå enligt prislista, för det du tar i kurskostnad går på din tid, lokalkostnad, elkostnad, förbrukningsmaterial, städning, fika osv .

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Artafale
2013-03-07 16:23
#7

Oavsett hur mycket av din expert hjälp de utnyttjar är du ju där och finns till hands och har som Maria skrivit haft förberedelser mm. Din tid är väl lika mycket värd oavsett och vad säger att det inte kommer att frågor och behöver vägledning ändå? Sen kan det helt klart bli mer rättvist med en prislista så att de som gör färre alster betalar mindre än de som producerar mängder.

noora
2013-03-11 11:03
#8

När jag har varit på kurser där arbetet är mer eller mindre fritt och alla hinner använda olika mycket material har vi alltid fått betala extra för materialet. Eventuellt ingår det tillräckligt med material för att man ska kunna "prova på" allt som visas, men ska man göra mer än så får man köpa materialet separat. Enda undantaget var nybörjarkurs i lampwork, men där hann ingen konsumera glas för mer än kanske 50 kr under två dagar och kursen kostade ett par tusen.  

När jag gick kurs i glasfusing betalade vi per gram för dichroglaset och per centimeter (på en viss bredd) för vanligt glas. Om vi köpte mer än vi använde på en gång fick vi ta med det hem och använda nästa gång. 

Man kan även göra en kompromiss och ta betalt för dichroglas men inte för vanligt glas om det mestadels produceras bluppar till smycken och inte stora skålar.

EvaRittsel
2013-03-15 02:47
#9

Jag har inbakat en viss summa glas i varje kurs. En summa som är rimlig för att man ska kunna testa. Men utöver detta tar jag betalt för glaset. Jag har - tyvärr - råkat ut för personer som kommit och massproducerat när jag inte prissatt glasåtgången. Så nu ingår glas för vad som är rimligt - utanför detta tar jag betalt. Gillar inte att man mste köpa färdiga bitar till visst pris och ta med hem igen. Utan jag gör så här: Ett baspris för kursen och sen tar jag betalt för glas som man använder utöver vad kursen behöver.

Upp till toppen
Annons: