Annons:
Etikett12-tips-och-tricks
Läst 3985 ggr
Cessy
2013-04-02 12:21

Hur skär ni stora glasskivor?

Ja jag vill ha era bästa tips på hur ni skär era stora glasskivor som Bullseye 50x40 cm eller system 96 61x61 cm. Hur gör ni för att kunna dela glaset o få hela snittet gå rakt - precis som ni vill?

Jag skär ju på diskbänken o det fungerar fint på 20x25 cm o upp till 30x30 cm,men sedan är det stopp, för diskbänken är ju dels för smal o dels så sviktar ju en diskbänk, så då spräcker jag ju garanterat skivorna så snittet kommer gå snett.

Jag har 2 Mortonmattbitar o har beställt ytterligare 2 så att jag totalt får 4 (Maxi) o då kan jag ju lägga den på köksbordet så att mattan täcker hela glasskivan, så ingenting hamnar utanför kanten o därmed blir "lättknäckt" (Katten hoppade ju upp på en skiva o landade just på kanten o det var den skivan, för den sprack åt alla håll. 😮Tur i alla fall att inte hon skar sig).

Nå även om jag snart har 4 Mortonmattbitar o även om jag då kommer stå vid köksbordet o inte ha ett sviktande eller för litet underlag - hur gör man för att hålla i vinkelhaken o få den att ligga stilla o rakt, för att kunna skära jämnt, rakt o med rätt tryck längs så stora bitar? Engagerar ni övriga familjen i att hålla eller tejpar ni fast vinkelhaken eller hur gör ni?

Är ju lite nervös för att skära ner mina 61x61cm skivor o ser ju framför mig hur snittet kommer gå snett. Förvisso kan man ändå alltid använda glaset på ett eller annat sätt, men jag vill ju ha ut så många bitar (18x18 o 26x26) som möjligt på varje skiva o jag ser framför mig att går snittet snett så kan det ställa till det onödigt mycket o att jag måste köpa långt fler glasskivor än jag tänkt mig☺️, så hur gör ni för att få snittet att gå rakt på stora glasskivor? Tips mottages tacksamt.

Annons:
Pia Sofia
2013-04-02 21:57
#1

Hej Cessy ! Jag har ett stort morton skärbord med fast metallplatta rakt över. Så att skära rakt i olika storlekar är inget problem då. Problemet är väl att det dekorativa Bulleye gärna drar iväg åt fanders ibland. Men det kan det ju på de mindre skivorna med. Lycka till.

Cessy
2013-04-02 23:29
#2

Hej Pia Sofia!

Jo 50x40cm d.v.s. bullseyeskivorna får plats under den där linjalplattan som tilhör Mortonsystemet, men system 96 är 61x61cm o i min variant av Mortonsystemet får inte en 61x61 cm platta plats under den linjalplattan. Jag har en lång vinkelhake, men det vet i tusan om jag kommer kunna få den ligga helt stilla under tiden jag skär o jag önskar att jag kunde hitta ett sätt att stabilisera den något så jag eg. bara behöver koncentrera mig på att skära. Bullseye klarar jag på frihand med min vinkelhake så länge jag inte försöker skära för nära kanterna för då kan snittet ge sig iväg lite hur som haver☺️ 

Visst kan man ändå hitta användningsområde för glaset hur bitarna än blir t.ex smycken eller screen melt, men det vore ju nice om jag slapp göra sådant av en hel del av glaset o istället kan få ut så många skivor till fat som möjligt d.v.s. att snittet inte drar snett.

Annicka.C
2013-04-03 18:10
#3

Cessy, jag tänker..finns det möjlighet för dig att spänna fast vinkehaken i bordet med en skruvtving eller en stor klämma…så att den ligger still??

Kan ju vara värt att testa…

Mvh.A

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

Cessy
2013-04-05 10:36
#4

Tack Annicka för det tipset🙂 Det ska jag testa o se om det går sedan när Mortonmattedelarna kommer i nästa vecka. Har annars funderat om dubbelhäftande tejp kan ge lätt hjälp för linjalen att inte glida på slutet, för det är alltid då det är som svårast på stora skivor

mariatingsund
2013-04-05 14:26
#5

jag har en 50 cm-s linjal som jag limmade en gummilist på undertill. När jag är osäker, brukar jag faktiskt stoppa handen med glasskärare, och flytta andra handen på linjalens andra hälft, utan att lyfta glasskäraren och utan att förflytta linjalen. Det brukar alltid gå bra, när man "tänker" med hela kroppen.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Cessy
2013-04-05 14:54
#6

Ja gummilist måste ju vara bättre än dubbelhäftande tejp, för det gör ju i alla fall att linjalen/vinkelhaken inte glider så lätt o det är ju det som jag är ute efter. Jo att stanna upp får jag nog def. göra o flytta handen som håller vinkelhaken, för problemet kommer ju när man försöker skära längre än man eg. har räckvidd för. Tack för dina tips mariatingsund🙂

Annons:
floydbeer
2013-07-17 05:17
#7

Jag använder Mortonplattan på högkant tillsammans med ett par Morton glasstopp och en extra aluminiumskena, sen är det bara att skära längs med skenan. Knäcker sen glaset mot kanten på plattan, brukar fungera bra 😎

Upp till toppen
Annons: