Annons:
Etikett02-ugnsgjutning
Läst 2084 ggr
LNK
2014-01-29 22:38

Champagneglas - gjuta + fusa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag har inte mycket erfarenhet av att arbeta med glas tidigare, men just nu arbetar jag med gjutningar av kroppsdelar till en kollektion av glasföremål. 
Ett av föremålen ska vara ett champagneglas (coupeformat) som är gjort utifrån ett bröst (som jag har en form av i gips blandat med flinta). På bröstformen ska jag slumpa Bullseye-glas. Bröstets form ska peka neråt, så att foten av glaset ska vara centrerad, där bröstvårtan sitter.

Jag undrar om det är någon av er som har tips på hur jag skulle kunna montera/fusa ihop själva kupan med foten? Jag har ingen erfarenhet av att blåsa glas… Tror ni att jag skulle kunna gjuta fram en glasfot genom att gjuta från en vaxklump och sen kanske limma fast kupan på foten? 

Tacksam för svar! :)

Annons:
lasilauri
2014-01-30 11:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Med att gjuta glass i ugnen möter du vissa problem. En av dem är tjockleken. Det är mycket krävande att gjuta nånting som är under 5 mm tjock. I stället recommenderar jag att slumpa in formen. Om du slumpar 3 mm glas, blir det ännu tunnare.

För att kombinera foten har också sina problem. Limytan är små, och det betyder risken att lim ger efter. I bilagd bild har jag fusat foten. Det var en intressant project, Först gjutade jag foten, sen fyllde det med gipsblandning så att den inte deformeras i nästa fas.

Kupan slumpade jag med ring form, så djupt att en fick kontakten med foten. Temperaturen valde jag så att delarna blev tack-fused tillsammans.

Champagneglaset vill gärna ha en tunn fot som du kan gjuta. I min teknik den måste skyddas med gips på utsidan, bara toppen ska vara synlig.

http://lauri.lsd.dk/lasi/

EvaRittsel
2014-02-03 20:58
#2

#1  Vilken spännande utveckling! Fantastiskt att du gjort detta utan att blåsa

Upp till toppen
Annons: