Annons:
Etikett01-glasfusing
Läst 3931 ggr
katolsster
2014-02-25 09:04

Små formar och fritstorlek...

Hej,

Efter andra omfusningen med samma form börjar jag bli lite bekymrad…jag använder mig av dessa små droppformar:

http://www.warm-glass.co.uk/teardrop-earring-mould-p-2997.html

Mitt problem är dels att glaset (COE 90 Bullseye) drar ihop sig så att vissa av dropparna mer något mer klotformiga än droppformade. Misstänker att detta beror på att jag drar på temperaturen ganska rejält, till 840 grader, under ca 20 minuter för att fritet verkligen skall smälta ihop, samtidigt som mängden frit är för liten, så att totalmängden inte fyller hela formen. Om temperaturen är för låg (körde enligt rekommenderat schema först) får jag istället fritbitar som "sticker ut" ur glaset eller en ojämn form på vissa droppar för att delar av glaset har "sugit fast" i formen.  Efter omformning med mer frit, har jag fortfarande samma problem. Finns det något jag kan göra för att få en jämn fin form på första försöket och slippa fusa om så många gånger? Någon speciell fritstorlek eller körschema som är mer lämplig för små, detaljerade formar? Detta är schemat jag använt, kom gärna med synpunkter ifall det är något som sticker ut eller om det verkar onödigt konservativt:

1. Uppvärmning med 200 C/h till 676 grader, hold 10 minuter

2. Uppvärmning med maxhastighet till 843 grader, hold 17 minuter

3. Nedkylning maxhastighet, till 515 grader, hold 35 minuter

4. Nedkylning med 30C/h till 370 grader

5. Naturlig nedkylning

Är mycket tacksam för alla tips jag kan få… :-)

Annons:
Artafale
2014-02-25 12:56
#1

Är långt ifrån någon expert men jag tycker att du har på tok för hög temperatur. Tycker du ska försöka runt 800 grader istället och förlänga tiden till 30 minuter. Se till att du lägger rejält med fritt i formen (minst till kanten och ev lite råge på det), har du för lite så drar det ihop sig och fyller inte ut "hörnen".

lasilauri
2014-02-25 16:15
#2

Jag har ingen erfarenhet om öronsmycken. Av andra gjutstycken har jag lärt att det krävs litet trycke att gklaset ska rinna i smala delar.

Man skall använda så mycket fritt att den färdiga alstern är 1-2 mm högre än formen.

 Använd ganska fint fritt och packa det med vatten (tryck med en liten sked) mot formen. Som böckerna beskriver Pate de Verre (=glaspasta) Så kan dy bygga ett högre rygg.

http://lauri.lsd.dk/lasi/

Cessy
2014-02-26 11:59
#3

För det första kör du på för tok hög temp o för det andra - du får skaffa dig en slip (har själv Inland Kristall 2000S, men det finns ju massor av olika slipar, både finare o dyrare o billigare) för frit i formar blir tyvärr taggiga. Att fusa frit i formar är ingen snabb process. Man fusar först i formarna. Sedan slipar man cabbarna o därefter får man firepolishfusa dem o då brukar jag ha en topptemp på max 700-710 grader o hålltid 10 min.

Man ska ha frit i formarna så att det blir en kulle i mitten som är högre än formarna. I så små formar fungerar oftast finefrit bäst, men det blir alltså tyvärr vassa piggar som man måste slipa bort. Det fungerar dock även med mediumfrit o powder, men du får experimentera o se vad du tycker blir bäst, men ju finare frit du använder ju mer minskar mängden då glaset smälter ihop. (Mängden glas som blir kvar ser mindre ut ju finare frit-powder du använder)

Jag brukar ju sedan ofta även få köra dem ännu en gång ihop med något då jag slumpar något fat eller annat, för jag brukar ju även sätta på dekaler. Vissa tål att gå upp i firepolishtemp men tyvärr långt ifrån alla dekaler. Det finns ju både Hi-fire dekaler o Low-fire dekaler men tyvärr varierar de mer än bara Hi-Fire o Low fire o man får hitta rätt temp för de olika sorterna separat, men de flesta Hi-fire brukar i alla fall fungera bra mellan topptemp 655-680 grader som ju oftast är de topptemperaturerna jag använder då jag slumpar.

Här är min kurva jag använder då jag kör frit i formar o den påminner ju mycket om din förrutom att jag alltså inte använder den extremt höga topptemp du använder o det är också därför du får glaset att dra ihop sig så att de blir runda istället för droppar.

177C/timme upp till 677 grader. Hålltid 10 min.

AFAP till 771-782 grader. Hålltid 10-20 min

AFAP 516 grader. Hålltid 30 min.

40 grader i timmen ner till 371 grader o där låter jag ugnen stänga av sig för att sedan självsvalna ner till öppningstemp.

AFAP = As Fast As Possible

LenaBe
2014-02-27 12:32
#4

Hej! Jag har fått det att fungera utan att frit i formar blivit taggiga, de har aldrig blivit så för mig. Har då precis som de andra säger haft en lägre temperatur. Så jag tycker du ska prova innan du köper en "Grinder".

Cessy
2014-02-27 12:56
#5

Jag har fritfusat jättmycket i formar o ja ibland kan vissa cabbar inte alls bli taggiga medans andra blir det o de kan vara i samma form, så jag har ingen aning om varför vissa blir taggiga o andra inte, men om jag fyller hela min ugn så kommer ett visst antal bli taggiga o andra inte. Eftersom du säger att du slipper slipa LenaBe - vad har du för topptemp o hålltid - ja eg. vad kör du för kurva? Varför tror du att du slipper slipa? För jag hade verkligen älskat att slippa slipa 🙂

lasilauri
2014-02-27 13:10
#6

Det svåra med öronhänge är att holla vikten ned. Meningen är väl inte att deformera hängande öron.

Jag sysslar inte med smycketilvärknig. Dessutom har jag nuvarande ingen

möjlighet att använda gglasugnen. Därför kan jag inte göra de prov som jag ville.Jag litar på er nyfikenheten att pröva något nytt :)

Man kan fusa fritt ävenovanpå formen. Så gjore forna Egyptier somm upptäckte frittarbetet. Gör en liten droppform av gips. Gör enpate de verre pasta avfritt och limvatten.Packa pastat på formen till en 3 mm lager.. Bränningen är färdin när ytan blir slät. Jag gissar någonting som 760-780 C 5 minuter

Beretta om det funkar.

http://lauri.lsd.dk/lasi/

Annons:
Cessy
2014-02-27 13:24
#7

Jo jag har som sagt var gjort massor av fritfusat i både mindre o större formar o jag tycker det är jättekul att pyssla med. Har droppformen men har faktiskt aldrig testat den. Däremot har jag testat mosvarande form med små hjärtan o där blev faktiskt inte en enda taggig. Jag använder kurvan som jag angav i #3 o i samma ugn hade jag andra formar till olika smyckescabbar. En del av dessa blev taggiga o andra inte o det kunde vara cabbar i samma form med samma frit o de gick ju samtidigt så därför är jag nyfiken på hur du gör för att inte få dina cabbar taggiga LenaBe o om du kör flera formar åt gången o ingen blir taggig? Vilken kurva använder du då, för det skulle vara fantastiskt att slippa slipa.

katolsster
2014-02-27 21:36
#8

Oj vad många grymt bra tips! Mitt varmaste tack till er som delar med er av era erfarenheter! :- Jag får nog sänka temperaturen, så mycket det går i alla fall…rekommenderad temp var 775 grader, men då såg det inte ut som om fritet hade smält ihop ens efter 20 minuter (har fönster på min ugn), men det kanske kommer under "eftervärmen"…i vilket fall som helst skall jag prova ut den lägsta temp som går!

Har fått en liten misstanke gällande taggigheten, och det är att glaset kanske suger fast i formens övre kanter. Oftast där det blir taggigt tycker jag iaf. Kanske kan det bli bättre av att man ser till att bygga ett så högt "torn" av frit i mitten som möjligt, som ju redan sagts, samtidigt som man undviker att fylla till brädden just vid formkanterna? Bara en tanke…men också ganska svårt och pilligt för småformar. Vet inte om typ av primer kanske kan spela roll också?

Köpte en billig "dremel" på Jula med små diamantstift eftersom jag ändå behövde en, verkar funka hyggligt bra till såna här små glasbitar. Fick enkelt bort taggarna, och det ser bra ut förutom att ytan är matt, så jag tänkte följa Cessys råd här och köra lite firepolish på det. Ska bli riktigt spännande att se resultatet!! :-)

Cessy
2014-02-27 23:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag använder Primo Primer när jag primar formar, men det är ju bara en av många sorters primers som finns. Ja ibland suger sig friten fast o ibland blir den taggig. Samma form som innehåller många olika formar, så kan en bli jättetaggig en annan småtaggig o de andra helt ok o det kan vara helt samma frit (samma färger) i de olika formarna o jag har ingen aning om varför det blir så?

Jag lägger ju ofta frit i olika lager o mellan olika lagerna så packar jag friten lätt med fingert  o bygger en lätt kulle o varför det blir olika har jag ingen aning om. Jo glas blir matt efter slipning o det är därför man måste fp-fusa glas efter slipning. Vill man ha cabben exakt så som den ser ut så fp-fusar man med topptemp 700-710 o vill man få kanterna lite mer mjukt rundade så får man gå upp till 720 - i alla fall gäller detta för min ugn o det kan ju variera mellan olika ugnar vad som är lämplig temp o det ända sättet att lära sig är genom att testa o sedan anteckna resultatet för hur det blir vid olika temp o kurvor.

Bifogar en bild på två ovala smyckescabbar så ser du bättre med vad jag menar att jag ofta lägger friten i lager för att som här bygga upp en naturbakgrund som jag då sedan efter slipning o fp-fusning sedan sätter någon dekal på som då får hänga med i ugnen då jag slumpar något. Dessa är däremot sådana cabbar som efter formfusningen ibland är jättetaggiga (den mindre ovalen är gjord i en form där det är 4 likadana ovala formar i) o av 4 likadana naturbakgrunder kan ett par bli supertaggiga o ett par bli helt ok o jag har ingen aning om varför.🤔

katolsster
2014-02-28 09:28
#10

Wow Cessy, vilka fantastiskt snygga saker! Ser verkligen proffsigt ut! :-)

Artafale
2014-02-28 11:38
#11

Ja Cessy, du är grym på att få till snygga fritfusade cabbar med dekaler. Brukar gå in på din blogg och titta med jämna mellanrum - finns så väldans mycket fint där.

Annicka.C
2014-02-28 17:54
#12

Jag har samma form men jag har lyckats att få dem droppformade men däremot blev mina också taggiga…tror jag hade en topptemp på 770 grader och hålltid ca 30 min i större formar har jag inte haft taggighetsproblemet i samma utsträckning, det är lättare att bulla upp fritten i större formar…jag gav upp denna form…ligger o skräpar!!

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

Cessy
2014-03-01 11:46
#13

Tackelitack o tja det är ju en sak som jag tycker är ganska rolig o som blivit något jag gjort ganska mycket. Himla synd bara att det är så svårt att få tag i dekaler i Sverige. Har ju försökt fråga efter ett större utbud, men butiker i Sverige som satsat på dekaler säger att där är ingen större efterfrågan så de tycker inte det är lönt att ha dem. Så jag jagar ju dekaler runt om i världen o tråkigt nog finns de mesta i USA. I o för sig så är ju dekalerna där till helt ok pris, men sedan kommer i många fall en vansinnig frakt pålagd o så ovanpå detta tullavgifterna, så att ta hem dekaler är ofta en ganska dyr historia.

Det tråkiga är ju också att på många sorters ark så finns det kanske bara 1 eller 2 av samma dekaler o så visar det sig att kanske bara några av dessa är säljbara o då står man med många kvar på arket samtidigt som de mest efterfrågade är slut o p.g.a. att det är ganska dyrt att få hem dem från flera USA-shoppar, så är det då en dyr historia att få hem fler. 

Dock har jag upptäckt att om man mejlar o frågar så kan man i vissa shoppar ibland få ner fraktkostnaden till lite mer rimliga nivåer. Att man får betala mer vad dessa lätta arken faktiskt kostar o frakta o inga fantasifrakter, så mitt tips är mejla o fråga vänligt så kan ni kanske få hem dem för bättre priser.

Fritfusning är alltså något jag tycker är jättekul o gjort en hel del av både med o utan dekaler. Däremot är det tråkiga att man måste slipa en hel del av cabbarna o faktum är att jag numera i regel slipar alla ovasett om de behöver det eller inte o sedan kör alla igen i en fp-fusning, för jag vill ju ändå fylla ugnen. Nå hur som helst så skulle jag hemskt gärna vilja veta hur man gör för att inte alls behöva slipa. Jag har en skutt firebox 14 o det innebär ju alltid att jag fyller 36x36 cm med formar, så det är aldrig bara ett par forma i min ugn. 

Detta är ju ingen stor ugn utan en av de största i lilla ugnsklassen o som också kan köras på vanlig hushållsuttag o som inte kräver 3-fas. Är dock jättenyfiken på hur du gör LenaBe när du lyckas köra fritfusade formar utan att behöva slipa, för som jag sagt så skulle det vara underbart att slippa detta momentet.

Annons:
Cessy
2014-03-02 18:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Ja inte blir mina cabbar så fina som de i #9 utan en hel del arbete (slipa o fusa igen o sedan ska ev. dekaler eller något annat på o så ytterligare en fusning) Tänkte bara visa hur en omgång cabbar kan se ut när de kommer ur ugnen. Det är en dålig bild tagen direkt på diskbänken i elljus, så färgerna är inte riktigt hundra, men ni ser i alla fall att många av cabbarna är lite eller mycket taggiga o många är lite väl oregelbundna i formen o utan slipen skulle jag def. inte överleva när jag fritfusar.

O just p.g.a. utseendet på dessa så undrar jag alltså hur du LenaBe lyckas fritformfusa utan att behöva slipa. jo jag tjatar om frågan i hopp om att du ska se den o svara.

EvaRittsel
2014-03-12 18:32
#15

Som det ser ut kan det bero på flera saker:

a, Temperaturen i din ugn är inte jämn - några av temperaturslingorna - elementen - kan vara ihoppackade och då blir det väldigt varmt under dem och svalare under de som har normalt avstånd.

b, Det transparenta glaset har ofta en något lägre smälttemperatur vilket ser ut att ha skett på smyckena med svart opakt glas och basglas. Likaså verkar detta vara fallet i smyckena till vänster . men lite svårt att se.

Så mitt råd - när man bränner så undvik att bränna opakt glas tillsammans med basglaset. Eller lägg en liten skiva över dessa smycken - om du har en ugn med värme från taket - på några stöttor. Det kan vara någon typ av hårdare board. Då får de mindre värme.

Cessy
2014-03-14 11:08
#16

Jo jag har en ugn som värmer ovanifrån o nästa ugn jag körde blev mindre taggig än denna o det var i stort sett samma glas. Blandar ju ofta klart o opakt glas då jag ju gärna bygger lite landskap på detta sättet. Jag har lärt mig att jag får slipa helt enkelt, men kanske en skiva ovanför formarna  skulle lösa lite. Kan i alla fall vara värt o testa senare. Tack för svar Eva🙂

lasilauri
2014-03-14 12:08
#17

Eva skrev:"Det transparenta glaset har ofta en något lägre smälttemperatur"

Det är ju sant. Där förekommer en konstig bivärkning att i BE's produktionsmetod opaka glasen får en mycket tunn klar beläggning på unndersidan (den grovare sidan). Därför att det lättare att få en fin kant om man skär opaka Bullseye från grova sidan.

http://lauri.lsd.dk/lasi/

LenaBe
2014-03-25 11:50
#18

Hej! Har inte varit här på länge. Jag har bara använt Bullseye separator i ett ganska tjockt lager och haft lika olika temperaturer, beroende på om jag velat ha en slags tackfuse eller fullfuse. Däremot har jag varit väldigt noga med kanterna och inte låtit ett enda pyttelitet korn hamna utanför. Vet inte hur jag ska beskriva mer exakt, men har aldrig haft ett sånt problem :)

Cessy
2014-03-25 12:38
#19

LenaBe: Jag lovar att jag är precis lika noggrand med detta (inte ett korn utanför),  på bilden i #14 är där flera av dessa cabbarna där inte ens formarna var helt fyllda, så det är inte svaret. Likaså använder jag också bra lager (4 strykningar) med bulleye primer, så inte heller det är svaret för min del.  Däremot så är det oftare det drabbar transperant glas än opaka glas precis som du är inne på lasilauri o sedan som Eva är inne på så fusar min ugn antagligen väldigt ojämnt. 

Ja ja det är som det är o jag får helt enkelt gilla läget o använda slipen då det behövs. Ville bara se om det fanns något sätt som jag inte visste om som kunde förbygga problemet, så jag tackar för svaren från er alla. Nå jag gillar mina cabbar ändå o är rätt nöjd med hur de blir sedan när jag slipat till dem, men det hade ju förvisso varit väldigt tidsbesparande att slippa o slipa o fusa om dem bara för att jag måste slipa dem.

Upp till toppen
Annons: