Annons:
Etikett03-glasblåsning
Läst 4018 ggr
Hubert
7/14/14, 9:34 PM

Roll-up med Bullseyeglas

Hej! Söker med ljus och lykta efter någon som har en möjlighet att göra roll-up i sin hytta? Mitt glas är Bullseye Glass som jag gjort i min egna fusingugn.

Louise

Annons:
lasilauri
7/17/14, 10:53 AM
#1

Jag har en känsla att i Skandinavien finns ingen som har erfarenhet med roll-up. Camilla Moberg i Fiskars, Finland kan veta mera.

Camilla Moberg

camilla@camillamoberg.fi

Hon är svenskspråkig

http://lauri.lsd.dk/lasi/

glasblåsarmannen
7/31/14, 12:23 AM
#2

Hej Louise!

Gick en kurs i vintras där vi gjorde murrini i Bulls eye glas och sedan gjorde roll-ups. 

Skulle kunna göra det åt dig om du vill…

Hubert
8/2/14, 10:43 PM
#3

Hej Glasblåsarmannen vem du nu är. Jag vill gärna göra själv. Undrar mer om det är någon som använder Bullseye i ugnen så det inte blir problem med sprickbildning.

glasblåsarmannen
8/4/14, 7:05 AM
#4

De smälte bulls eye glas i degel i Corning, NY, USA på den kursen. Det var ett dyrt glas och väldigt svårt att blåsa. Mycket blåsor och väldigt nyckfullt när man jobbar, dock perfekt för fusing pga dessa färgkompabilitet. Tror inte att så många är intresserade av att smälta det i degel. 

Läraren på kursen äger inte ens en glasugn utan kör bara med inv. ugn, fusing ugn och kylugn. Funkade bra för honom… 

Önskar dig lycka till med ditt roll-up projekt!

EvaRittsel
8/4/14, 11:55 AM
#5

Hör med Leif Hauge i Åseda om du kan komma dit och göra roll-up. Tror att Morgan som hjälper honom , kan lösa detta tillsammans med dig. Annars kan du kanske ta kontakt med de som idag driver Orerefors glashytta. Åke - minns inte efternamnet - gjorde många rollo-ups när han var glaslärare i Kosta åt de internationella glaseleverna.

EvaRittsel
8/4/14, 11:56 AM
#6

Caroline Edmundsson - tror jag hon heter - jobbar i norrland med denna metod.

Annons:
lasilauri
8/6/14, 11:27 AM
#7

"Läraren på kursen äger inte ens en glasugn utan kör bara med inv. ugn, fusing ugn och kylugn. Funkade bra för honom… "

Vad är inv.ugn (=invärmningsugn?) Av videor som jag har sett är det mycket korta perioder mankan arbeta med roll-up. Det kräver mellanvärmning med torch eller i trummeln.

http://lauri.lsd.dk/lasi/

glazy
8/14/14, 4:13 PM
#8

Konstnären Eva nämner heter Monica L Edmondson och är svensk-samisk glaskonstnär, bl a utbildad i Australien. Hon har en hytta strax utanför Tärnaby, där hon jobbar med Bulls Eye i en makalös blandteknik med fusing, role-up och blås, men utan degel. Hon gör mycket vackra kärl i denna teknik och har nyss avrundat ett konstprojekt, 100 migratory, där kärlen ett och ett varit på olika platser runt jorden. Titta gärna på hennes sida. www.edmondson.se  Mycket vackert att beskåda där! :))

poul
8/15/14, 8:52 AM
#9

invärningsung= trummeln/ drummel

ilil
1/22/16, 7:47 AM
#11

Angående roll-ups och Finland. Anu Penttinen som blåser glas i Notsjö glasbruk, på finska Nuutajärven lasikylä använder tekniken roll-up. Hon använder bullseye i sina arbeten. Hon har en egen glasstudio i Notsjö glasby där hon gör glaskonst i andra tekniker och glasblåsningen sker i en hytta som flera glaskonstnärer använder gemensamt.

Upp till toppen
Annons: