Annons:
Etikett01-glasfusing
Läst 3291 ggr
Snorpa
9/16/14, 10:22 PM

Separator

Hej!

Jag får inte riktigt till min separator bra. Jag har köpt från Cerama/Cebex som man blandar med vatten. Jag har exprementerat med att blanda 1+4 (som det står på förpackningen), 1+3 och 1+2. Jag har provat 4-8 lager, jag har provat att ugnstorka (350grader/h upp till 200 grader), jag har provat högre topptemperatur men kortare bränntid och lägre topptemperatur med längre bränntid. Glaset fastnar dock nästan alltid och det blir vassa kanter.
Jag känner mig ganska säker på att det beror på separatorn, för om jag samtidigt bränner på fusingpapper blir kanterna mycket rundare.

Någon som har några bra tips på vad jag kan prova eller hur man ska göra?!? Snart ger jag upp och kör enbart på papper. Det är ju dock mycket billigare med pulvret samt att jag kan använda det till formarna också (det funkar ju inte med papper).

Tack på förhand

Snorpan

Annons:
lasilauri
9/17/14, 9:38 PM
#1

Låter besvärligt. Ingen direkt svar kan jag inte ge till dig.
Först liten teori om separatorn. Det finns fyra olika på marknaden,  du berättade inte vilket du  har användt.
1. Primo Hotliner
äerengångs separator. det innehåller bara separatorämne och nån bindmedel son ska bränna bort. Kvar bli en pulver som kan omanvändas. Primo är ganska grovt.
2. Bullseye pink är det som jag använder utan att ha störrre problemer. Jag brukar göra det litet tjockre än resepten. Både separatorn och glaset måste vara absolut torra.
3. Pärlaseparatorn som skall binda till trådet och pärlan.
4. Keramiker använder separatorn som tåler högre temperaturer.

Här emellan ett par små tips. Man kan tilsätta mera aluminiumoksid för att förbättra separatorn. I svåra fall brukar jag med hadflatan breda en tunn lager talk över separatorn.

Sen liten teori om glas
1. Iridiserad glasyta är en bra separator i sig. Det är dock en dyr lösning om inget annat hjälper.
2. Opaka glas sticker mer än de transparenta. Här räknas svart som transparent.
Det är nästan omöjligt att fusa på opak utan att få rester av separatorn på undersidan. Tvätta bort med cocacola eller ättika.

Thifre papper sticker också på opak glas.

Efter fusing - över 780 C  -måste man stryka en ny lager separator. I slumningsområde duger separatorn flera bränningar.

När man skrapar bort gamla separatorn, fukta den först men använd andningsmask ändå.

jag överstiger 820C ändast när jag gjuter i gipsform.

mer kan jag inte hjälpa. Hoppa att nån kommer med positivare lösningar.

lasilauri

http://lauri.lsd.dk/lasi/

Snorpa
9/17/14, 10:04 PM
#2

Tack!

Det är denna jag använder: http://www.cebex.se/seperatornr5pulver5kgpack-p-5116.html?cPath=66_394

Den har en hållbarhet på 12 månader. Den jag har nu är inte 6 månader ens.

Det gör inget att det fastnar lite, det går ofta att tvätta bort lätt men ganska ofta fastnar det så hårt att jag inte kan tvätta bort det utan måste slipa/polera.

Jag funderar ju helt kart att gå över till papper helt och hållet men vad kan jag då ha till formarna. Kan ju inte köpa en sån stor förpackning bara till formarna. Det hinner jag aldrig använda upp. Vad är det för hållbarhet på Primo Hotliner och Bullseye pink?

/Snorpa

lasilauri
9/17/14, 11:14 PM
#3

Den Bullseye pink, sm tydligen är samma separator ( har inte Cerama katalog till hansa) är mist 4 år gammal.

En gång har det händt till en av mina studenter att hon använde okänt röd tiffanyglas. De fastnade till formen så tätt att det tog bitar av kerami med sig..

http://lauri.lsd.dk/lasi/

lasilauri
9/18/14, 10:13 AM
#4

Det finns en möjlig syndabock kvar! Hur tvättar du glaset före fusing? Tvättmedel som innehåller ammonia i nån form är problematiska. jad brukar tvätta med nån fönstertvätt. Sen sköljer jag med  de-ioniserad vatten. Från bensinmstationer får man så kallad akkuvatten. Det är mycket billigare än distillerad vatten hos apoteket.

http://lauri.lsd.dk/lasi/

bol
10/14/14, 1:47 PM
#5

Den separator jag använder är samma som din och den är snart 3 år gammal, ja blandar den mycket tunn nästan bara vatten. När jag penslat på den torkar jag med en varmluftspistol och då syns knappast den tunna hinnan av separator, den blir då helt slät som sprayseparator utan penseldrag, och det har aldrig hänt att det bränt fast sedan jag började blanda den så tunn.

EvaRittsel
10/18/14, 7:07 PM
#6

Gör som #5 BOL    Tunn, tunn. Men har du opakt glas av Bullseye som ligger mot plattan måste du ha papper. För annars fastnar det separator i det opaka glaset. Tyvärr.

Annons:
Snorpa
10/27/14, 8:54 PM
#7

Tack för alla svar!

Hm… kanske ska ta och prova att blanda tunnare låter det som.

Ang. rening av glaset använder jag vanlig fönsterputs.

Upp till toppen
Annons: