Annons:
Etikett01-glasfusing
Läst 2112 ggr
Gosa
11/10/14, 8:40 AM

Brännkurva vid slumping

Hej,
Jag brukar använda det förprogrammerade programmet för slumping i min ugn, där är topptemperaturen 686 grader och hålltid 20 min.

Ska använda en fyrkantig form 31x31 cm och kikade på Warmglass rekommendation av brännkurva för denna form (Bullseye glas)

För min ugn som är en Firebox 14 så rekommenderas topptemp på 595 grader och 5 min hålltid, kan detta stämma?? 

Tacksam för svar och tips :-)

Segment            Rate C/hour       Temperatur             Hold
1                             167C                       638C                          :05
2                              999                         482C                           1:00
3                              56C                         371 C                          :00
4                              999                           21C                            :00

Troubleshooting

Small kilns may require the process temperature reducing. In the Hobbyfuser reduce the top temperature from 638C to 615C. In the Firebox 14, reduce the top temperature from 638C to 595C. All kilns vary, as does glass viscosity. Testing is necessary.

Remove the shelf when slumping in small kilns.

Side firing kilns may require more time in the first ramp than top firing kilns.

Bubbles in slumping are caused by firing too high or holding too long at process temperature.

Cracked moulds or cracked glass is caused by firing too fast in the first ramp or cooling too fast.

Devitrification on the outside of a slumped piece is caused by firing too high or holding too long at process temperature.

Annons:
AleZK
11/10/14, 3:53 PM
#1

Hej,

Man kan slumpa wid ganska låga temperaturer över ca 540, glaset är "mjukt" men det tar en del tid för glaset att böja ut sig i den form man använder. om det är 6mm. Är det 3mm kan en kurva med 600C och 5 min kanske räcka???. Så vist krimg 600C kan fungera men hålltiden ska nog vara längre, i alla fall för ett 6mm projekt. 
Sedan kan man slumpa utan att landa i formen….

Gosa
11/10/14, 9:26 PM
#2

Tack AleZK min platta är 6 mm och rekommendationerna från WG ovan var på 6 mm… jag följde kurvan och var nere för en stund sen och lyfte locket ;-) den ser ut att ha slumpat sig fint, ska bara vänta tills den svalnat helt också….

Gosa
11/11/14, 9:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Slumpingen blev lyckad och fatet blev fint utan några bubblor och med blank och fin baksida också ;-)

Upp till toppen
Annons: