Annons:
Etikett02-ugnsgjutning
Läst 2172 ggr
Meta
11/18/14, 7:56 PM

Materalberäkning gjutform

Formen jag ska använda har en volym på 1,15 l. Detta har jag räknat ut genom att fylla den med vatten och hälla i en märkt tillbringare.

Detta ska då omvandlas till glas…

Har hittat en formel som först omvandlar vattnets volym till 38,3 ounces och därefter till 2,69 kg glas. Men jag tycker att det låter så mycket….. någon där ute sm har en formel där man inte behöver gå via "främmande" mått?

Annons:
ilil
11/19/14, 10:19 AM
#1

Hej! Beräkningen av materialåtgången verkar ok, jag har användt ett mått som vikten av vattnet i formen x 3 = mängden glas. Märk, volymen av vattnet mäter jag alltid genast då formen är gjuten eftersom vätskan annars dras in i materialet. Har märkt på mina kurser att deltagarna inte förstår hur mycket större/högre formen bör vara för att rymma allt glas som behövs.

AleZK
11/19/14, 3:19 PM
#2

Desiteten för glas är ca 2,5 (kg/dm3) så 2,5x1,15= 2,875kg ligger nära. Det svåra är att veta hur mycke luft bubblor man eventuellt får. Man kan få små/micro bubblor om man utgår från kross och har en relativ snabb stigning.
Vill du kolla densitet för ditt glas kan du göra det lätt genon att väga en bil och lägga i ett graderat kärl med vatten och se vilkel volym det blir. sedan är det bara vikt delat med volym och hålla rätt på nollorna, med det skall ligga runt 2.5 kg/l

EvaRittsel
11/23/14, 8:08 PM
#3

Varför göra det så svårt. Ta fram ett kärl som rymmer ca 5 liter. Fyll på 3 liter vatten och sen fyller du på med glas tills du får 4, 15 liter i kärlet. Det är Archimedes princip (han i badkaret). Man kan först fylla i 4, 15 liter vatten - märka ut var man hamnar i kärlet och sedan tömma bort 1,15 liter. Sen ploppar man i sitt glas tills man nått till märket. Du slipper väga och får ett exakt mått - oavsett hur mycket luft det är mellan glasbitarna. 

     För att få så lite bubblor som möjligt - använd så stora glasbitar du kan.

Upp till toppen
Annons: