Annons:
Etikettövriga-frågor
Läst 6688 ggr
[Sabina]
12/29/14, 11:44 PM

Återvinna flaskor

Jag har ett brinnande intresse för återbruk och miljö och har försökt söka information om hur jag ska gå tillväga för att kapa glasflaskor på bästa sätt för att göra bla. ljusstakar av dom. Tyvärr har jag inte hittat så bra svar.

Det vanligaste svaret jag hittar är att man ska använda sig av ett snöre som man bränner runt flaskan. Såvitt jag förstår så fungerar detta inte alltid så bra. Jag undrar därför om det finns någon typ av verktyg som kan kapa flaskor på ett bra sätt. Sedan undrar jag också hur jag ska göra för att slipa till kanterna så man  inte skär sig. Här är ett exempel på något som jag skulle vilja skapa.

Annons:
ullapådammshult
12/30/14, 10:33 AM
#1

Jag är också intresserad av att kunna kapa flaskor. Har provat med snöre utan något bra resultat. Efter att jag eldat och flaskan gått av blev det spänningar i kanten och det blev sprickor i glaset. Jag gör kanske på fel sätt. Är det någon annan som provat detta med gott resultat.

bol
1/1/15, 2:03 PM
#2

Anla glas i Danmark har en glasskärare som är avsedd för att sära runda och ovala flaskor med, jag har en sådan och det fungerar hyfsat bra.

[Sabina]
1/1/15, 2:17 PM
#3

#2 Tack så mycket för ditt tips 🙂

poul
1/2/15, 5:48 PM
#4

Flaskor  delas med en springmaskin , mycket snapt ,100 i timen ,

poul
1/2/15, 5:55 PM
#5

när flaskorne är delt, slipes de på en bandslip med vattenkölar , innarkanten slipes på en sandpapirs kon , en pro sliper gör nu minst 60 i timan

poul
1/2/15, 6:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

bandslip

Annons:
BellanK
1/6/15, 6:06 PM
#7

Det här hittade jag på youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=cYWME0g780Y

[Sabina]
1/6/15, 8:42 PM
#8

#7 Tack så mycket för tipset! Det såg onekligen både lätt och intressant ut. Han var väldigt pedagogisk, vilket ju är bra för en amatör som jag. 🙂

floydbeer
1/7/15, 8:34 AM
#9

Jag fick nyligen en Kinkajou Bottle Cutter och prövade nu i helgen - den fungerar riktigt bra! Två till fyra minuter tog det mig att kapa en flaska..

[Sabina]
1/7/15, 6:18 PM
#10

#9 Tack för svar. Det verkar vara en skärare med samma funktion som #7 men smidigare. Vet du om den finns att få tag i Sverige och vad den i så fall kostar?

EvaRittsel
2/3/15, 5:59 PM
#11

Häftigt att se. Nu ska jag ut och leta!!!!

floydbeer
2/13/15, 8:00 AM
#12

Har inte sett att den finns i Sverige..
Dock finns det på YouTube ett antal olika videor om hur man bygger egna små verktyg för att kapa flaskor…

ullapådammshult
2/14/15, 7:51 AM
#13

Kinkajou Bottle Cutter glasskärare finns i fyra modeller på deras hemsida. Vilken är det du (floydbeer) provat?

Annons:
floydbeer
2/14/15, 4:39 PM
#14

Tror att alla modellerna består utav samma verktyg, det som skiljer "modellerna" åt är nog bara vad som följer med i paketet (antal sandpapper o dylikt).
Ser att den finns att köpa även på eBay…

Upp till toppen
Annons: