Annons:
Etikett02-ugnsgjutning
Läst 2664 ggr
monumental
6/30/15, 11:35 PM

Råd kring ugnsgjutning

Jag tänker gjuta samman glaskross  (blykristall) i en öppen form. Jag har en stor gipsplatta med relief, en kvadrat på 90 cm. Det färdiga glaset ska vara ca 3mm-15 mm tjocklek beroende på reliefmönstet. 

Tyvärr glömde jag armera gipsformen och när jag, efter att ha förbränt den, hanterade den bröts en av kanterna av. Det är ett specialgips med silica som jag bara använt en gång tidigare och jag tycker det är skumt att det var så skört. Så nu tvekar jag att använda den-  jag bränner i en emaljugn där elementspiraler finns i botten. Spricker formen och glas tar sig ner mellan plattorna går elementen sönder. Jag har säkrat upp med sand över plattorna och lägger gipsformen direkt på sanden och jag har byggt en vall med sand blandat med bentonitpulver kring gipsformen. 

Jag undra dels; har någon erfarenhet av att gips spricker ytterligare efter att man bränt ur vattnet? glas flyter ju inte ut i all oändlighet tänker jag och eftersom jag lägger rätt tunt med glas bör väl sanden under gipset hindra glaset från att sippra mellan plattorna om det blir en spricka?

Annars funderar jag på att köpa gjutsand. Tyvärr får jag bara tag i återförsäljare som vill sälja 100 kg minimum, är det någon som har tips på vart man kan köpa 25 kg till ett rimligt pris? Jag har tillgång till råsand och bentonitpulver men tror korstorleken hade varit mindre om jag köper färdig gjutsand och lättare att hålla ihop då.

Och nu till frågorna om gjutsanden. Hur hårt bör man packa och kan man göra sandformen direkt mot plattorna i ungen eller måsta man ha det i en plåtform? Måste plåten vara rostfri? Blir det inte loppor från metallen och är inte risken stor att  plåten vrider sig? När man har gjort sanden färdig ska den förbrännas då-det räcker inte med att den torkar till sig någon dag?

Tacksam för svar och goda råd!

Annons:
mariatingsund
7/8/15, 10:56 PM
#1

Nu är jag inte alls kunnig i området, men tror du inte att någon sorts tråd runtom hade kunnat hålla formen ihop, och du hade bara behövt pensla på så att ojämnheten vid sprickan  inte syns?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: