Annons:
Etikett01-glasfusing
Läst 3811 ggr
josa
2015-07-29 21:38

Hur göra en egen form för fusing

Av vad och hur kan jag tillverka egna former när jag ska fusa? Finns det någon lera som jag kan använda?

Annons:
Janette
2015-08-26 12:19
#1

Ceraboard har jag använt med framgång. :)


Allt gott!
Janette Skogshus

EvaRittsel
2015-09-14 18:48
#2

Gör lerformar och bränn dem i minst 1 000 grader. Men se till att formarna har minst tre mindre hål i botten så luften kan pysa ut när du slumpar. Det går med alla typer av lera.

Man kan också köpa ngt snyggt fat i porslin och borra små lufthål i dem. Eller rostfria formar som det finns på loppis.Jag har skrivit en artikel om hur man gör egna formar som borde finns i artikelarkivet. Men tyvärr hittar jag inte den.

josa
2015-09-14 19:37
#3

Jag har aldrig tidigare jobbat med formar av lera, så det lät spännande. jag ska göra en form att slumpa över, föremålet är inte så stort ca 25 cm*14 cm.

Eva, Du menar att jag först bränner formen i ugnen innan jag använder den för slumping?

Jag har tidigare jobbat rätt mycket med just rostfria formar, även hamrat och format rostfriplåt som jag vill ha det.

Janette jag har köpt hem ceraboard för länge sen men aldrig använt det. Varför vet jag inte. Men är den svår att såga/skära i? Just för det här ändamålet som jag nu ska göra form till så funkar inte ceraboarden. Men kanske jag här längre fram kommer igång att använda den.

EvaRittsel
2015-09-15 15:20
#4

Ja, du ska bränna formen först. Eftersom du ska slumpa över behöver du inga lufthål. Cerraformen är mycket lätt att såga i med sticksåg. Den mjukare använder jag en kniv till och lite raspar för att få bra. Men använda skyddskläder!  Det finns en artikel i artikelarkivet om att göra egna formar. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: