Annons:
Etikettövriga-frågor
Läst 7842 ggr
72mm
2015-07-31 12:30

Forma glas hemma?

Jag vet inte mycket om hur glas fungerar eller hur man kan bearbeta detta så jag behöver lite hjälp. 

Anta att jag skulle vilja modifera en glasvas (typ IKEAs "munblåsta" vaser)  för att ge den en ordentlig pip likt en kaffe/te-kanna. Finns det någon möjlighet alls att gå iland med detta hemma i garaget? Liten gasolbrännare och någon metallstav med lämplig diameter för att forma med? 

Eftersom glaset sägs vara munblåst borde det väl åtminstone vara av rätt typ…

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
ilil
2015-09-04 08:48
#1

Hej!

Skulle det bara vra så enkelt men nej,  Ideén om tekniken är bra, skulle Du ha möjlighet att hetta upp glasföremålet först till ca 800 grader, sedan göra nibben som Du tänkt och efter det låta föremålet svalna i en avkylningugn, skulle det lyckas. Glaset tål inte bearbetning utan att först hettas upp till arbetstemperaturen = 800 - 1000 graders hetta vilket används i samband med glasblåsning. Alla blåsta föremål avkyls , vid ca 500 grader sker "avspänning" och föremålet blir hållbart.

72mm
2015-09-04 09:33
#2

Upphettningen borde man ju som amatör lyckas åstadkomma med en gasolbrännare? Eller säger du att man inte kan värma en liten del av ett större glasföremål för bearbetning? 

Är en avkylningsugn ett krav (för att undvika spänningar antar jag) så är jag nog rökt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

EvaRittsel
2015-09-14 18:13
#3

Jag omformar glas som du vill. En gasolbränare spränger glaset eftersom du smäller på ca 1 200 grader direkt på glaset som inte är förvärmt. OM man förvärmer räcker det med ca 600 grader. Sen kan man ta ut glaset ur förvärmningen och bearbeta det i en gasolugn. Sen ska glaset spännas av i en ugn - där kan man ha samma ugn som förvärmningsugnen. Att hämta en flaska

På bilden ser du hur jag hämtar ut en förvärm flaska.

Värma upp

Och sen värmer jag den i en gasolugn och  bearbetar i en hyttbänk med glasformningsverktyg.

Arbeta ut flaskhalsen

mariatingsund
2015-09-28 21:14
#4

Glaset är skört material, om du skulle värma upp bara en liten del som du vill forma, medan resten av vasen skulle förbli kall, då uppstår spänningar i glasmassan och det faller i bitar.  Det är därför glasblåsare värmer upp bitarna om och om igen under tiden de bearbetar det.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

72mm
2015-09-28 22:52
#5

#3 #4 Tackar. 

Jo, jag har nog förstått omfattningen på svårigheterna nu. Får hitta på en annan lösning.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Upp till toppen
Annons: