Annons:
Etikett02-ugnsgjutning
Läst 3621 ggr
enterx
8/2/17, 8:44 AM

keramik eller fusingugn

Jag hållit på med glas men det var länge sen nu, sålde min ugn och tänkte nu köpa en ny. Funderar på om det det går lika bra med en rund tegelisolerad, toppmatad ugn eller om det är bäst med en "vanlig fusingugn".  Jag vill gärna upp till temperaturer till ca 1200 grader och detta är svårt i en fusingugn. 
Vad är nackdelar och fördelar? Kanske dyrare att köra en omgång med tegel?

Annons:
enterx
8/2/17, 10:14 AM
#1

Måste också fråga var man bäst köper saker till hot glass?

ilil
8/20/17, 10:56 PM
#2

Hej! Keramikugnen kan vara bra att ha, om Du vill uppnå så höga temperaturer. Varför vill Du ha så höga temperaturer? Om Du vill göra glasartiklar genom att gjuta tjockare föremål i form är det till fördel med keramikugn som har motståndena runt sättplattorna i stället för att ha motstånd endast i locket. Ugnens isoleringsmaterial binder värmen bättre än fibermaterialet i fusingugnarna. Det är till fördel om man vill hålla temperaturen en längre tid på samma nivå, värmenivån sjunker inte så snabbt, m a o behöver inte automatiken slå på och av lika intensivt som de måste göra om man strävar till att bibehålla temperaturen i en fusingugn.  Elförbrukningen är ju i relation till hur höga temperaturer man använder, mest går det ju åt ström när max,temperaturen vill uppnås och om man vill hålla temperaturen på denna nivå en längre tid. Själv brukar jag använda som max.temperatur ca 820 grader också om det är fråga om glaspjäser av det tjockare slaget.

Upp till toppen
Annons: