Annons:
Etikett01-glasfusing
Läst 1539 ggr
cea
2017-08-18 21:58

Öppna locket på en keramikugn vid hög temp

Hej! Jag har köpt min andra ugn och har nu valt en keramikugn. Kommer mest att använda den till glas och hoppas att det kommer att fungera. jag hade en fusingugn förut och den kunde jag öppna vid 1000 grader för att checka glaset men frågan är om jag vågar öppna keramikugnen vid denna temperatur? Keramikugnen har en annan isolering än glasugnen (vet inte vad materialet kallas men ser ut som porös sandfärgad tegelsten) och om man öppnar vid hög temperatur kanske stenen spricket? Någon som har erfarenhet av att fusa i en keramikugn? Skulle bli otroligt tacksam om någon ville delge av sin erfarenhet.

Annons:
ilil
2017-08-20 22:45
#1

Hej! Keramikugnens  isolering tål att man öppnar ugnen vid hög temperatur. Ugnen kanske har "säkerhetsavbrytare", m a o stänger den av strömmen i samband med att ugnsluckan öppnas? Det kan innebära, att din brännkurva avbryts och viss automatik klarar inte av att sättas på förrän temperaturen är låg. Det borde framgå ur automatikens/styrenhetens manual. Jag använde tidigare keramikugn som glasugn och det fungerade utmärkt. Skillnaden är främst den, att temperaturen kommer betydligt långsammare ned p g a att keramikugnens isolering binder upp värmen, detta är i princip ibland bättre i samband med ugnsprocesserna jag använder.  Keramikugnens motstånd sitter på annat sätt än i fusingugnarna. Det ger möjlighet till att göra glasarbeten i t ex högre formar som eventuellt gjorts för glasskulpturer. Hettan kommer från sidorna, eventuellt nedifrån och detta innebär, att inverkan på fusingen, smältningen i glaset är annorlunda än i en fusingugn. Det gäller att bli bekant med keramikugnens inverkan på glaset, fusingtemperaturen behöver kanske inte vara så hög som 1000 grader?

Upp till toppen
Annons: