Annons:
Etikett09-gallerier
Läst 7335 ggr
jagga-ewe
2010-10-11 22:42

första försöken...

Så, nu har jag äntligen införskaffat en ugn, o de första försöken är gjorda. Jag började simpelt med att smälta en flaska. Varför? Tja, flaskor finns det gott om, de är lätta att få tag i, blir rätt kul fat om de blir bra o det är ingen katastrof om det skiter sig. Funkar lika bra i glasigloon även om de varit i ugnen en vända innan. ;)

Första försöket hamnade i igloon. Den sprack, misstänker att det berodde på att jag var för nyfiken o öppnade ugnen när det va ca 200 grader i den. Nåväl, bara att be maken hälla i sig en ny öl. Han uppoffrade sig gärna, tänk så lätt det är att få hjälp ibland. ;)

Nästa försök blev nu i helgen. Vågar inte dra igång på veckorna, eftersom det tar några timmar för ugnen att komma upp i värme. Betyder att den är väldigt varm när jag ska lägga mig, o det känns lite otryggt. Så det är ett helgnöje tills vidare. Så i lördags morse traskade jag ner i källaren med en ny flaska. La in den i ugnen o ställde termostaten på 750 grader. Maken passade på att ansluta sladdar, så han kunde testa sina projekt. Han håller på att bygga en programmerbar termostat med display åt mig. Displayen visade under lördagen att antingen mäter proben lite väl optimistiskt, eller så är den befintliga termostaten missvisande. Den slog nämligen av på 725 grader istf 750 grader. Var felet ligger ska undersökas när maken bestämt vilken multimeter med termoelement han ska köpa…
När ugnen väl nått 725 grader fick den stå där ca 15 min, sen stängde vi bara av ugnen o lät den stå o kallna av egen fart. Mer än 12 timmar senare, söndag morron, var det fortfarande 65 grader varmt, men jag ville inte vänta mer! Öppnade o tog ut min flaska. Den var MYCKET lyckad! Några fel finns såklart. Tex ser den ut att vara etsad i nerkant mot botten. Vet inte varför. Botten kunde fått smälta ner lite bättre, men å andra sidan hade den nog då blivit för platt i övrigt. O så har den inte legat helt rätt, så texten har hamnat lite förskjuten. (Foto kommer, men mästerfotografen måste "fixa till" bilden först.)

Medan jag satt o beundrade mitt första flaskfat låg en annan flaska i ugnen o skämdes. Det gick mycket snabbare att få upp ugnen i värme när stenarna redan är varma, det märkte jag. Rätt vad det var var den uppe i värme, o hade slagit av när jag kom ner för att kolla status. Därför vet jag inte exakt hur länge den fick ligga på 725 grader. Även den fick kallna av sig själv, men när temperaturen var nere i strax under 200 plockade jag ur ugnens ventilationspluggar. Det betydde att den var nere i hanterbar temp i morses, när jag gick upp. Har inte hunnit fota detta fat ännu, men det blev väldigt platt. Men, det är en härlig grön färg på Green Goblin-flarror, så det blir fler försök med sånna. Har inte hunnit fota det fatet ännu.

På torsdag ska jag gå en fusingkurs i Skara, då ska jag förhoppningsvis lära mig lite mer, så jag kan våga ge mig på lite andra småsaker nästa gång. Tyvärr blir det inte kommande helg, eftersom jag ska till Ullared hela helgen.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
jagga-ewe
2010-10-11 23:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är flaskfatet, i sällskap av en ännu oförbrukad.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

SusannAlg
2010-10-12 00:02
#2

Jättehäftigt!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Mmadeit
2010-10-18 07:59
#3

Hur har det gått med experimenten?

jagga-ewe
2010-10-21 00:53
#4

Jag har inte hunnit experimentera så mycket mer, men i helgen ska det bli ett försök med "riktig" fusing iaf. Glas från Slöjddetaljer. Ska testa att leka lite med flaskglas oxo.

Mina alster från studiecirkeln ska fotas, så de kommer. En av bitarna jag gjorde limmades på en silverring men släppte i limningen nästan direkt. Är nu omlimmad med kontaktlim o hoppas den håller på fredag iaf, då jag ska träffa kompisarna o skryta lite. ;)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

EvaRittsel
2010-10-24 23:22
#5

Din floaska blev bra. Men håll lite längre tid eller öka 10 grader så sjunker även botten ner. Det ser snyggare ut.

jagga-ewe
2010-10-25 22:21
#6

Jag vill inte att botten ska sjunka mer. Vad som är snyggt ligger i betraktarens ögon, i mina är den där flaskan precis lagom hopsjunken. Ger den där mjuka degiga känslan, som flaskor normalt inte alls har.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
jagga-ewe
2010-11-07 13:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Älsklingen jobbar vidare med styrsystemet. Den senaste featuren gör att ugnens temperatur visas i realtid direkt i webläsaren. Jättepraktiskt juh! ;) Bifogad bild visar mätkurva från mitt fusingprojekt igår. Blå kurva är programmerad kurva, röd kurva är verkliga värden. Dock med vissa störningar i mätvärdena. Tiderna som var avsedda är:
0-677 grader på 3h (225grader/h)
håll 677 i 30 min
upp till 806 asap
håll 806 i 10 min
ner till 516 asap
håll 516 1h
ner till 0 asap.

Ugnen hänger med rätt bra upp till ca 500 grader, sen orkar inte värmeelementen öka lika snabbt som önskat. Hålltiden vid 677 blev längre, ca 40 min, då nåt buggade o ugnen kom ner i knappt 630 av nån anledning. Maken har en teori om vad som hände. Plus att nån störning sa att den droppade än mer, men det verkar inte vara sant. Därefter fortsatte ugnen i egen hastighet till 806, där det verkar ha varit varmare, men eftersom jag inte var hemma vet jag inte exakt vad som hänt. Avsvalnandet skulle gått fortare om jag varit hemma o öppnat luckan, men nu var jag som sagt inte det. Tycker den svalnar bra ändå. Verkar ha spökat rejält med värdena i hålltiden vid 516 grader, men vet inte om ugnen verkligen jobbat så, eller om nåt buggat. Tror mest på buggar. Sen fick den svalna i egen fart. Vid 22-tiden kom vi hem o jag tog ur ventilationspluggarna, det märks en liten dipp där precis. Den svalnar dock sakta o fint. Imorse gick jag ner o tog ut mina glasbitar, o stängde luckan igen. Hade tänkt köra mer idag, men insåg att det skulle ta för lång tid innan det blev klart.

Resultaten blev halvbra, en del för vassa kanter. Verkar som ugnen är varmare längst in, de bitar som låg långt in blev väldigt vassa. Fiberpappret från Slöjddetaljer fastnar väldigt, både i det som blev vasst o det som inte blev det. Tänker köpa sånt där separatorpulver från PMC o lägga på en kakelplatta jag skaffat mig. Tror det ska funka minst lika bra. Tjejen som studiecirkeln jag var på gjorde så, så jag knycker hennes idé helt fräckt.

Nu önskar jag bara att det inte vore så fint väder, o så mycket som måste göras ute. Fick en hot head, gasolflaska, mandreller, släppmedel o glasstavar av mina älsklingar i födelsedagspresent i tisdags, så jag vill såklart leka med det oxo. Kanske ikväll…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Mona22
2010-11-20 23:30
#8

Wow! vilken häftig grej. en sån vill jag ha! Skrattande
någon som kan göra en sådan till mig för vettigt pris?Skrattande

jagga-ewe
2011-01-12 23:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

På tiden att jag visar mina mer vanliga fusade projekt…

De blev inte så bra, det är väldigt vassa kanter som jag skrev tidigare. Men, det är ju första försöken, o det blev en fin fönsterprydnad. Ignorera det skitiga fönstret, fönstertvätt göres bäst sommartid…

Allt glaset är från Slöjddetaljer.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
2011-02-27 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En av de pärlor jag gjorde på lampwork-kursen i början av februari.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

LenaE
2011-03-02 02:12
#11

jagga-ewe

Vist är det kul jag har också nyligen börjat med glas jag gick en prova på fusing kurs  på ca 3 timmar för ca1år sedan

men jag  har letat ugn i flera år och fick till slut tag på en som jag hade råd med för ca 1 månad sedan och håller nu på med div försök med blandat resultat och det är så roligt :-)

det är roligt, lärorikt och mycket intresant att läsa om andras försök, motgångar och  framgångar, jag ser fram imot att se hur det går för dej framöver, tack för att du delar med dej :-)

jagga-ewe
2011-12-29 22:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag är dålig på att uppdatera här…

Men, nu har jag lyckats med en ganska komplex twistie som jag själv blev väldigt nöjd med. Den ska bli en pärla nästa gång jag hinner sätta mig vid min kära brännare. (Fick en minor när jag fyllde år, och två kilo glasstavar…)
Twistien är gjort av sju olika opaka glas, av effetre-glas. Jag använde boro-stavar som punties. För att vara mitt första försök på flerfärgad twistie hemma är jag mycket nöjd. Gjorde en trefärgad på kurs hos Johanna Holub innan jul, men det är en helt annan sak att sitta själv hemma.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Björnidet
2012-01-04 15:26
#13

Hej Jagga -Ewe.

Snygg jagga på bilden.

Har du bränt vanliga ölflaskor med så bra resultat. Du nämnde om att du hade en kakelplatta som du skulle lägga separator på, är det inte en keramikplatta en s.k. klinker. När du börjar med målningen av plattan stryk ett varv åt varje håll och upprepa tills du har 4 varv på plattan, låt den torka mellan varven. Jag brukar ta en kupévärmare och snabbtorka vilket har gått bra. SEPARATOR FINNS TILL RÄTT BRA PRIS HOS WWW.pmc.se. Sedan har jag köpt glas ifrån www.Warm.Glas.com de har fördelaktiga priser på bulleyeglas m.m.

Du skrev att din make gjort en ugnskontroll till dig, vad har han byggt den av och hur? Skulle vara intressant att veta hur automatiken är utformad och vilka komponenter han använt. Dina visade alster är snygga. Vad har du för ugn som du bränner i? Om han ids maila mig så är adressen esbjornhedman@hotmail.com det skulle vara oerhört roligt att veta hur han gjort.// Esbjörn//

Annons:
jagga-ewe
2012-01-05 13:33
#14

Hej Björn,

min ugn är en keramikugn från början. Har inte namnet i huvvet men ska kolla upp det. Just nu ligger mitt lilltroll o sover med huvet i mitt knä, så jag sitter där jag sitter. (:

Jag har några flarror på gång som jag tänker försöker sagga ihop, men ingen egentlig tidsplan på det. Ugnen kom lite i skymundan när jag började med lampworkingen, det är helt enkelt mer av min grej. Men, de små flaskorna med Norrlands guld är så söta att jag bara måste smälta ner nån av dem. Svärfar är dessutom förtjust i ölen, så jag har fått ett helt gäng tomflarror att leka med. :D

Jag ska be maken att han mailar dig med info om hur han byggde kontrollen till ugnen.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

johannaholub
2012-01-30 21:51
#15

Vad bra din twistie blev!

Nu får du sätta dig och öva lite mer på murrinis och så får du lägga upp lite här vad du har gjort.

Ska bli kul att följa din flamework-utveckling =)

jagga-ewe
2012-02-19 13:00
#16

Några murrini har det faktiskt inte blivit, men en hel del har jag suttit ändå. En nära o kär vän bad mig göra ett halsband han kan ge sin mamma när hon fyller år. Så det blev en hel del testande av former och färger på pärlor innan vi var överens om vad som skulle vara bäst. Bara det att göra pärlor som passar ihop var en utmaning jag inte gjort förut. :)

Nu är halsbandet klart och det blev väldigt bra, om jag får säga det själv. Bild på det kommer snart, fast i min tråd på Smyckestillverkning. Maken måste bara som vanligt fixa till bilden så den är "bra nog". Vi är inte alltid överens om hur en bild ska se ut… ;)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Upp till toppen
Annons: