Annons:
Etikett06-glasmålning
Läst 4720 ggr
Anna-LenaLinderoth
2010-03-13 16:40

Färger för glasfusing

Kan någon reda ut begreppen "målningsmedium" och vattenbaserad "målningsförtunning". Om jag läser i böcker verkar det som att bägge behövs. Målningsmedium och tryckmedium i pulverform har jag från Cebex, men att bara måla med det blir svårt. Vad finns det som går att använda som målningsförtunning?  

Vad för färg finns om jag vill måla med guld?

Annons:
finamina
2010-03-14 21:33
#1

Vad är tryckmedium? Jag brukar använda creafloatfärger och målarmedium men är på jakt efter billigare alternativ. Se tidigare inlägg om screentryck på glas. Cerafloat färg (cerama) + målarmedium kan spädas ut med vatten alternativit med mer målarmedium. Cerafloat färg är mest lämpad för sodaglas.

Det finns ett antal guldfärger att beställa från Anla Glas Danmark, bla en guldpenna som är mycket bra.

Lycka till!

EvaRittsel
2010-04-08 19:30
#2

#1  Sodaglas är Bullesye, float, System 96. Även om Cerama säljer pulverfärgen Cerrafloat - så går den utmärkt till också Bullseyglas om man t ex blandar den med lite glycerol (finns på Apoteket).

Pulverfärgen från Cerama kan man blanda med vatten ( funkar bra på float - sämre på Bullseye). Man kan förtunna den med rödsprit och vill man screentrycka med den går det bra med samma medium som man har vid textiltryck! Ska man dekorera med t ex prickar kan man använda glycerol, som torkar först när man bränt det hela.

Cebex har färdigblandade färger som finns på små flaskor. Det är dyrare än Ceramas oblandade. Cerrafloatfärgerna är blandningsbara med varandra så om du vill ha ljusblått är det bara att mixa mörkblått med vitt pulver.

Man behöver inte köpa specialmedium och annat tjafs för dyra pengar. En flaska glycerol ca 3-4 dl räcker flera år och kostar en struntsumma per lite jämfört med alla specialmedium!

kattamora
2010-04-28 23:51
#3

Kan man måla mellan glasskivorna med Cerafloatfärger blandat med glycerol eller fungerar det bara ovanpå?

Upp till toppen
Annons: