Annons:
Etikett03-glasblåsning
Läst 5808 ggr
Hanna-D
2009-04-12 17:06

Laga glas

En 30 år gammal skål med stort minnesvärde tappades i golvet av en 1-åring. Glaset var graverat med två namn. Kan man t ex göra en ny skål med skärvan med de två ingraverade namnen i botten eller liknande? Just nu ligger den som en glasskärva i bokhyllan, vore bättre (och säkrare) att göra något av den. Förslag?

Annons:
mariatingsund
2009-04-14 21:33
#1

Du kan limma ihop skålen och gå till en glashytta och be dem att göra en likadan skål. Att gravera in namnen är nog inget problem, vi är flera som kan hjälpa med det.

Att behålla namngravyren och smälta ihop med ett annat glas är så gott som omöjligt. Men du kan gå till glasmästare och be de slipa kanterna, då kan du själv limma skärvan på en stenbit eller liknande så du får en skulptur.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Hanna-D
2009-04-16 22:45
#2

#1 Att limma ihop skålen är nog omöjligt, var tusentals små bitar och de andra skärvorna är kastade. En ny skål är inte aktuellt, hon som ägde skålen fick den av sin man som nu är död, det är minnet som är viktigt för henne, inte att få en ny skål.

EvaRittsel
2009-04-21 16:44
#3

Jag tycker att du monterar skärvorna på en liten glastavla som minne SAtt laga är omjligt men gravyren kan bli fin som tavla.

hytthaexan
2010-01-20 09:30
#4

Hej Hanna!!

Jag har precis hittat den här sajten och läste ditt problem..

Hur stor är din glasskärva??Kanske går det att göra någon form av hängdekoration eller liknande av den?

Jag skulle vilja veta strl och form för att kunna ta en funderare på det?

Upp till toppen
Annons: