Annons:
Etikett12-tips-och-tricks
Läst 38148 ggr
Argento
2008-12-04 21:51

Borra i glas

Hej på er där ute! Jag är ny här för dagen och har suttit och tittat runt i alla flikar och album i flera timmar Glad

Jag har nyligen börjat med glas (har gjort silversmycken i 5 år) och är helt såld!

Jag skulle vilja vet hur man borrar i glas, vad för slagt borr ska man använda? Har gjort en hel del klara smycken och då är det inte så fint att sätta ett hänge med bakstycke, om än så litet så syns det ju !

Tack på förhand

Catarina

Annons:
Nenne
2008-12-04 23:44
#1

Jag använder en liten pelarborr och på den sätter jag fast en diamantborr denna: http://www.pmc.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=838

Du kan använda annan slags elektrisk handborr med, men det ska borras i en låg bytta med vatten och någon träbit bakom. Ej trycka utan låta borren sköta jobbet.

Observera att då man har med vatten och elektriska verktyg att göra bör man vara försiktig.. därför har jag pelarborr istället för ett handverktyg som kan slinta… (I kurslokalen)

Finns säkert andra förslag med.. men så gör vi :)

Argento
2008-12-05 09:35
#2

Ok så det går att använda pelarborr, så bra för det har jag en!! Men har kollat runt på lite olika ställen och den du visade på PMC kostar 165:- och så har jag hittat på Stengalleriet i Göteborg och där konstan de 25:- det är en ganska stor prisskillnad tycker jag Glad

Någon som provat den billiga? Kommer ju ändå från ett seriöst företag eller?

minx
2008-12-05 10:55
#3

Den billiga är säkert lika bra :) så är det ju med hobbygrejjer ett set med filar  till silverlera kostar flera hundra kronor medans clas olsson säljer samma sak för metallarbeten för en tjuga.

Nenne
2008-12-05 14:25
#4

Det är skillnad på dem, de på stengalleriet är det inte hål i mitten på de små borrarna. Clas Ohlsson har dem med också, men det är inte samma borr heller utan den som finns på stengalleriet. Bra borrar har hål i mitten. Prisskillnaden må vara men det är väldigt stor skillnad på kvalitén med… Och hållbarheten på dem. En bra borr håller länge, Diamant beläggningen far loss också på dem billigare varianterna. Jag har testat.. Personligen sattsar jag hellre på bra verktyg än sådant som bara håller ett tag. För i slutänden har man ändå gett samma pris. Klart bra verktyg kostar, men de håller också. Man betalar för det man får.

Argento
2008-12-05 15:44
#5

Ja så är det med allt men tyckte att ett företag som stengalleriet inte skulle sälja borrar som inte håller kvallité så frågan var bara tvungen att ställas :)

Nenne
2008-12-05 15:54
#6

Det finns alltid olika prisklasser och kvalitér på verktyg, de som säljer är ju säljare ut i fingerspetsen, de vill tjäna pengar ;) så visst finns det sämre och bättre saker på alla ställen. Det är upp till oss konsumenter att ta reda på vad som verkligen är bra.. så välkommen till verktygs-djungeln ;) … man blir smått skogstokig då man vill ha bra saker för utbudet på det är stort!!! så det är bra att man pratar om det så folk blir medveten om skillnaden. Jag är alltid väldigt skeptisk då det gäller verktyg/material kanske överdrivet kräsen men oavsett det så blir ju resultaten på det man skapar bättre om man får jobba med riktigt bra verktyg.

Annons:
Meta
2009-11-30 23:04
#7

Hur hållbart är ett borr då, om man använder det på rätt sätt?

carl-eric ländell
2012-10-18 21:21
#8

HOPPAS ATT DET ALDRIG  ÄR FÖRSENT ATT GÖRA ETT INLÄGG.

BILTEMA SÄLJER kakelBORRAR FÖR 149 FÖR 6ST FRÅN 3 TILL 10 MM.

NÄR JAG TESTADE GICK DET ÅT PIPSVÄNGEN SÅ JAG SATTE MIG NER OCH TÄNKTE TILL.

CERNIT LERA SOM EN KRATER RUNT HÅLET MED  KYLVATTEN I OCH 500 VARV PÅ PELARBORREN LÖSTE PROBLEMET. skär som smör med lite tryck.

iNGÅNGSHÅLET LIKA FINT SOM UTGÅNGSHÅLET.

jAG HADE TILLGÅNG FÖRR TILL HÅLBORR KOPPLAT TILL VATTENLEDNING MEN DET VAR SVINDYRT.

CARL-ERIC LÄNDELL RÖRVIKSSKOLAN

EvaRittsel
2012-10-31 19:48
#9

#8.Det är aldrig för sent att svara på frågor!!!!!!!! Superbra med cernitlera runt borrhålet. Har jag testar i ca 20 år. #8.

Argento . Skaffa dig ett Dremelstativ och köp borrar på Jula - diamantborrar. Och kyl som vi sagt här ovan med cernitlera eller annat som håller vattnet kvar!

Jonas_u
2013-03-01 20:54
#10

Hej.

Värkar som att ni är duktiga på det här med glas här:)

Har ni något tipps om ett litet handverktyg typ "dremel" som kan komma ner i ca 500 v/min (då det verkar vara ett bra varvtal) men som man även kan använda till annat, dom jag hittar börjar runt 5-8 000 v/min.

Helst inget superdyrt då den inte kommer användas allt för ofta. men runt 1 000:- kan ja sträcka mig

EvaRittsel
2013-03-05 17:25
#11

Varför inte en Dremel?

mariatingsund
2013-03-14 15:20
#12

5000 varv per minut är rätt sakta, fast det låter mycket.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

EvaRittsel
2013-03-15 02:34
#13

Har du hittat bra verktyg?

Annons:
ladyblu
2013-09-17 09:50
#14

Var kan jag köpa en pelarborr?

//R

EvaRittsel
2013-09-23 00:05
#15

På Jula, Claes Olson mmm 400-600 kr!

Upp till toppen
Annons: