Annons:
Etikett01-glasfusing
Läst 9683 ggr
kia1
2006-05-29 00:03

glasfusing

Jag har börjat att fusa glassmycken och jag har problem med att göra en gång som läderbandet kan löpa genom. Jag har tagit en bit av det keramiska papperet och rullat det till en rulle som jag har lagt mellan glasbitarna, men det vill bara glida isär . Har någon ett tips på hur jag ska göra. Jag fusar på 840 grader är det kanske för högt?

Annons:
EvaRittsel
2006-05-29 02:56
#1

Hej Kia! Du berättar inte om du fusar med Bullseyglas eller floatglas( Fönsterglas). Fyullfuse för Bulleseyglas brukar vara ca 830 grader och för fönsterglas ca 870.  Köp inte det tunna fiberpapperet och rulla ihop det. Det fungerar inte. Det blir bara ett tunt lager aska. I ställer finns det tjockare fiberpapper (fiberpapper på ca 2 - 5 mm) som man klipper i remsor och lägger mellan glasbitarna. Då får du en bra kanal.

Du kan också göra hängare som ser ut som omegatecken - ett upp-och-nedvänt-u med små krokar i änden - och smälta in det. Då ska det helst vara 1 mm mässingtråd ( koppar är för mjukt). Elle köp hyskor och hakar. Släng hakarna och använd hyskorna som hängare. Det blir superfint!

kia1
2006-05-29 11:04
#2

Tack för svaret. Jag har andvänt glaa som jag har köpt från cebex. jag har för mig de sa att det hette system 90? det är ialla fall dichroiskt glas imellan   Det är säkert som du säger att  papperet jag andvänder inte fungerar.

EvaRittsel
2006-05-31 01:23
#3

När du rullar det tunna fiberpapperet blir det luft i rullen och den sjunker ihop vid brännningen. Det är därför du måste köpa tjockare fiberpaper eller fiberduk eller vad de nu kaller det. Cebex har detta och du får förklara vad du vill ha.Jag ska ringa och skälla lite för de borde har berättat detta för dig!

HannaBroberg
2006-06-13 18:12
#4

Jag har använt fiberduken som Eva nämner, men också testat med en tjock mässingstråd. Den tjocka mässingstråden som var rak kunde jag sedan dra ut och då var kanalen jämn och fin.

Har problen ibland att det blir lite fult runt hålen, en del vassa spetsar när duken/tråden dras bort. När man slipar blir det matt. Så hankarna bli mycket snyggare.

EvaRittsel
2006-06-15 20:48
#5

Jättebra med mässingstråd. Pröva gärna med 1 mm koppartråden - den är ännu mjukare än mässing och lättare att dra ur hålet.

mariatingsund
2006-06-17 11:07
#6

Hej! Jag har ett litet tips, om du har en billig gravyrapparat, så köp till ett stift med hårdgummi. Hittar du inte, köp då ett gängat stift  där du skruvar på ett vanligt suddgummi (du kan forma lite grovt innan) och sedan sätter du på maskinen och svarvar  suddgummit jämt på en fil i den form du önskar, antingen spetsigt eller som en trissa. Med den kan du polera de delarna där du slipade rent de vassa kanterna. Det blir inte HELT blankt, men tillräckligt. Lycka till! Och ta det lite i omgångar, annars blir det för hett och kan spricka.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Anitashobby
2006-06-20 22:55
#7

Jeg brenner ved ca 810- 820 grader og bruker et 2mm diamant kjernebor for å borre hull med en drill. Du må holde smycken og borret under vann.

Anitashobby
2006-06-22 02:32
#8

Hei.

Viser borret jeg bruker, klikk på vedlegget (bilde på høyre side)

EvaRittsel
2006-06-27 01:43
#9

Det är svårt att i Sverige hittar tunna bra borrar. Jag köper dem i Tyskland. Men Norge är ju närmare. Var köper du dina borrar? Man kanske kan skicka efter dem?

Anitashobby
2006-06-27 11:26
#10

Jegkjøper mine hos Hobby Import i Kristiasand http://www.mamut.com/hobbyimportno som er de rimligste, eller så kan du også kontakte Glass Forum http://www.mamut.no/glassforum

Hilsen

Anitas Hobbyverksted http://www.anitashobbyverksted.com

EvaRittsel
2006-07-17 19:37
#11

Jättebra tips. Det är så många som frågar efter tunna, fina borrar. Nu har jag därför lagt upp dina länkar #10 på Glaskonst.

beatrice
2006-07-24 23:45
#12

Hej alla !

Jaghar problem att hitta ett bra lim till mina smycken. Har prövat Cascos två komponent lim och deras glaslim. Har också rengjort smycken ringar, hängen mm. väl, ändå lossnar det.

Undrar om någon kan tipsa mig om ett lim som håller bra.

Tacksam för svar.

EvaRittsel
2006-08-13 22:12
#13

Du måste slipa -både glaset och silvret först - innan du limmar. Annars fungerar inte oimmet som det ska! Det räcker INTE att tvätta med sprit eller annat!

Annons:
aard
2006-11-15 09:58
#14

Jag provade med 1 mm koppartråd igår och den gick inte att dra ut. Ska man har någon sk separator emellan?

aard
2006-11-16 09:52
#15

Hur gör ni för att slipa bort små vassa kanter som har blivit innan smycket kan användas? Vilken typ av slippapper använder ni?

storken
2007-10-26 15:57
#16

 STORA BILDER

varför blir det stora bubblor i glaset? som spricker sedan. Har gjort stora bilder med ca tre lager Bulls eye glas, och undrar om någon har en förklaring.

Kanske det har med ugnskurvan, jag körde först vanlig fusing kurva, sedan förlängde jag uppvärmningen dubbel tid, men det blev ändå bubblor.

demon_sid
2007-10-27 04:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

God jul önskar jag alla

mariatingsund
2007-10-27 17:59
#18

Säg inte Jul, säg kanske kanske kanske. 9 november börjar julmässan i huseby.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annakonstgalleri
2008-03-24 15:10
#19

Hej alla glaskonstnärer!

Jag är själv en utbildad bildkonstnär som startade ett konstgalleri i Gamla Stan i Stockholm. Jag vill ge möjligheten till ALLA konstskapare att kunna ställa ut sina alster och visa dem till stor publik. Jag älskar konstglas och vill mycket gärna se en spännande glasutställning i galleriet. Titta gärna på vår webbsida www.gallerisvea.com. Kanske kommer ni att planera en samlingsutställning år 2009?

Myrtelz-Bod
2010-10-10 17:17
#20

Jag använder ett snöre som jag hittade hos Nordic Kiwi utanför Östersund. När jag gör en kanal i smycket.

Ta en titt på min sajt, där jag säljer
egen-gjorda glas-smycken m.m.

Myrtelz Bod

Annons:
agnetabjörk
2012-02-12 13:47
#21

Hejsan. Tänkte börja med glasfusing. Målar porslin och har en brännugn.  Kan jag använda den ugnen??

LenaE
2012-02-13 19:52
#22

#21 det beror på vad du kan komma upp i för temperatur på ugnen

jag vet inte vad man har för temperatur för att bränna målat porslin

och sedan beror det också på hur stora glas saker du har tänkt dej att fusa, för ska du bränna stora saker så behöver du kunna ställa in bränkurvor kan du det så är det bara att köra igång.

agnetabjörk
2012-02-17 14:11
#23

Tack,jag bränner i 800C men den går mycket högre. Ställa kurvor går också. Hade håll-tider när jag målade på glas och brännde i ca. 520C  Men nu ska det smälta… Oj, vad spännande

Upp till toppen
Annons: