Annons:
Etikett12-tips-och-tricks
Läst 4578 ggr
BellanK
3/18/13, 7:11 PM

Material på formar?

Vad kan man göra slumpingformar i? Jag vet inte vilka material som tål värmen. Någon som vill hjälpa mig? Skulle ju vara kul att göra lite egna och inte bara i köpta eller använda skivor att göra hål i.

Annons:
Artafale
3/18/13, 9:11 PM
#1

Pappersporslinslera funkar (finns på Cebex), tänk på att göra små lufthål innan du bränner leran.

BellanK
3/21/13, 10:38 AM
#2

Tack!
Några fler förslag?😎

LenaBe
3/22/13, 5:01 PM
#3

Fiberfilt och ett medel som man häller på så att filten blir hård, medlet finns på Warm Glass UK

Cessy
3/23/13, 9:44 AM
#4

LenaBe: Luktar Colloidal Silica mycket när man handskas med det? Luktar det mycket när man bränner det? Såg ju att de rekommenderar ansiktmask då man handskas med det, men det brukar de ju i o för sig göra när man handskas med pulver av olika slag o det behöver inte innebära att det luktar.

LenaBe
3/27/13, 6:12 PM
#5

Nej, det luktar inget alls, men jag har använt både kirurghandskar + mask, man vet aldrig…

Cessy
3/27/13, 6:47 PM
#6

Oki-doki - tack för svar. Jo att man ska vara försiktig när man handskas med pulver - det ska man, men vissa produkter luktar ju en hel del o min katt får spel när det luktar för starkt så det var därför jag ville höra om det luktar innan jag beställer o testar detta- Tackelitack LenaBe.🙂

Annons:
EvaRittsel
4/6/13, 6:17 PM
#7

Det går utmärkt att göra en form i sand som du blandat med lite betonitlera och vatten. Ha sanden i en rostfri form. Modellera sanden i  formen, torka ut den i ugn och värm upp till 700 grader. Sen kan du slumpa i eller över sandformen. Flera gånger.

mariatingsund
4/12/13, 12:56 PM
#8

vet någon om Zink fungerar?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ommok
4/12/13, 1:55 PM
#9

Det rena grundämnet zink har en smälttemperatur på 420 grader C, så i den formen fungerar det inte till att göra en form för glaset.

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

airpuff
4/12/13, 3:27 PM
#10

Fråga till #7: Behövs det separator till sandformarna?

Ell
4/14/13, 9:48 AM
#11

Skulle det vara möjligt att göra en liten form i pappersporslinslera och använda i mikroburk tror ni? Har tyvärr inte tillgång till någon stor ugn.

Cessy
4/14/13, 11:59 AM
#12

Borde fungera eftersom den tål så hög värme, men du får inte glömma göra lufthål. Det kan också vara så att värmestegringen i en micro går för fort för att pappersporslinleran ska klara det, men man ska ju ALLTID köra formar i micron extremt långsamt jämnfört med vanliga fusningar i Hot Pot:ar (Att man börjar jättelågt o stegar uppåt så sakta det går o att man stannar mellan 3-7 minuter på varje effektläge - ju större form ju längre behöver man stanna på varje effektläge innan man går vidare.)

Ell
4/15/13, 12:06 AM
#13

Jag får väl se om jag vågar göra ett försök. Det finns inte någon som skulle kunna lägga upp en bild på en egengjord form i pappersporslinslera så man får se ett exempel? Och gärna visa var och hur ni gjort lufthålen? Är väldigt nyfiken! :)

Annons:
EvaRittsel
4/19/13, 12:56 AM
#14

Jättespännande om ni gjort form och kört den i mikron! Det vill jag se !

Cessy
4/19/13, 11:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Allt som t.ex finns i denna tråden har jag gjort i microvågsugnen o många av cabbarna är just fritgjutna i formar i micron. Jag tog just den tråden för där är jag bombsäker att alla glascabbar kommer från min Hot Pot i micron för det var innan jag fick min ugn.🙂

Nu har jag gjort ett gäng formar till fritgjutning i pappersporslinslera. De skulle alla kunna gå in i en Hot Pot o när de är skröjbrända så småningom o att jag först testat dem i min vanliga ugn för se om de håller. Ja de är utan lufthål eftersom det påstås kunna gå bra med denna typen av form. Hade det dock varit slumpingform så skulle jag behövt hål. Nu är det ju en bit kvar innan jag vet om de håller o är någonting som blir bra med frit i, men jag ville visa att det går o göra formar i pappersporslinlera som storleksmässigt går utmärkt i micron. Om de sedan håller för detta får framtiden utvisa.

mariatingsund
4/19/13, 9:30 PM
#16

#9 Tack för ditt svar, jag tänkte sen vad dum man var, hade kunnat kolla smälttemperatur själv 😃

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Snyblet
4/20/13, 10:24 AM
#17

vilka fina formar du har gjort Cessy! Nu blir jag så där inspirerad att det pirrar i hela kroppen, igen :)

Cessy
4/20/13, 10:34 AM
#18

Ja köp porslinspapperleran Snyblet, för som du ser så kan man använda sig av i princip vad som helst för att göra formen av. Jag är fullständigt obegåvad då det gäller forma lera till figurer o den enda jag format till själv ovan är den hjärtformade längst ner i mitten. Annars har jag tagit hjälp av olika saker för att få till formen. 

Vill man ha en snyggare finish på själva formen så kan man blöta den med en pensel o sedan pensla den slät eller helt enkelt använda fingrarna o är man ff. inte nöjd med utseendet sedan så kan man slipa med sandpapper innan man skröjbränner den. 

Nu struntar jag blankt i hur formen ser ut där inte friten ska ligga, så där kommer formarna fortsätta o se ruffiga ut. Huvudsaken är ju att det blir jämnt o fint där man vill att fritten ska formas. Så testa Snyblet för jag är jätteglad över att Artafale visade sin screen melt form av leran o tipsade om att använda den, för detta öppnar ju dörrarna till en hel del kul att testa sedan.😃

Ell
4/20/13, 12:16 PM
#19

Åh vilka spännande former du gjort Chessy. Nu ska jag köpa porslinslera och experimentera! Hoppas på att få lite tid över till pysslandet nu när jag är föräldraledig en tid framöver! ;) En till fundering, behöver man förbränna formerna innan man bränner glas i dem?

Cessy
4/20/13, 12:35 PM
#20

Ja de måste först torka o sedan skröjbrännas. Det står att de ska brännas i i ca 1200 grader, men om jag förstod Eva rätt så innebär skröjbränning att man behöver bränna formen i ca. 50 grader högre temp än man ska använda den i.

Jag kör mina fritformar i ugn på en topptemp av 771 grader, men i en Hot Pot kör man ju formen till friten blivit gulorange o ytan blivit slät. (Man ser inga ojämnheter efter friten) o jag har ingen aning om vilken temp det motsvarar i ugn. Sedan vet jag inte om det går o skröjbränna en form i en micro?

 Enklast är nog om du gör formarna o sedan när de torkat tar med dem till någon som har en ugn o som kan skröjbränna dem åt dig o antagligen behöver topptempen för att de ska klara micron sedan  vara högre än de behöver vara för mig med ugn. (50C i timmen till 200C och sen 100C i timmen till önskad topptemp.)

Annons:
sanne62
4/20/13, 1:14 PM
#21

där fick jag svar på en fråga jag har undrat över….om man kan skröjbränna leran i micron….är det någon som testat ??????

för isf. ska jag också köpa denna lera….

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

BellanK
4/25/13, 9:30 AM
#22

Tack!!! Så mycket bra info. Nu ska jag fixa när jag tar mig tid 😉

EvaRittsel
4/26/13, 5:25 PM
#23

Lite svar. Man kan nog inte skröjbränna lera i Micro! Men testa. Jag trr inte på det.

Man behöver inte ha separator när man gör formar i sand.

Man bör nog bränna leran till ca 900 grader. Ju högre temperatur desto bättre håller formen.

asatorn
4/26/13, 10:20 PM
#24

Jag har gjort några former i gips, men tycker det känns otympligt.  Skulle vilja testa porslinspapperslera- men måste man bränna formen i över 1000 grader. Det blir svårt att göra i glasugnen

!

Marg07
10/22/19, 1:45 PM
#25

Undrar över sandformen med bentonit. Vilka proportioner ska man ha? Sand-vatten-bentonit. Går det bra med vanlig sand från ett sandtag?

Upp till toppen
Annons: