Annons:
Etikett04-blyinfattning-och-tiffany
Läst 6432 ggr
NennaA
12/8/13, 7:41 PM

Fram- eller baksida först?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är nybörjare och ny på det här forumet. Jag har blivit riktigt biten efter att ha gjort min helt egna design, ett porträtt av en av våra hundar. Jag skar klumpigt men tennlödningen är verkligen förlåtande, och döljer de värsta missarna.

Jo - min fråga, spelar det någon roll vilken sida av en panel man löder först, fram- eller baksidan?

Annons:
luckypox
12/24/13, 6:52 PM
#1

🌺fiiint!!!!

Varje litet liv är ett liv att vara rädd om.

gulp01
12/27/13, 8:17 PM
#2

jag brukar löda framsidan sist vill ha den finast. Vilken fin bild på din hund. Är du verkligen nybörjare?? Svårt att tro det :)

EvaRittsel
12/31/13, 2:36 AM
#3

Jättefin bild på hunden!!!!

NennaA
12/31/13, 12:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ops, jag hade gett upp hoppet om att få svar, så jag såg inte det här förrän idag 🙂

Tack för svar och peppning!

Nu har jag hunnit med lite fler projekt, och har lödit framsidan först. Jag var först rädd för att lödningen på baksidan skulle påverka framsidan på ett dåligt sätt, men så verkar det ju inte vara.

Nu har jag gjort ett till hundglas, ett porträtt av en lurcher som heter Maggan. Jag grunnar fortfarande på hur jag ska rama in panelen, som är tänkt att hänga i ett fönster. Jag hoppas på sikt lära mig hur man monterar in i riktiga fönster. Är det någon som vet någon bra tutorial om det?

aipmalmo
1/6/14, 3:33 PM
#5

Verkligen fina saker du gör !!! :)

NennaA
1/13/14, 1:11 PM
#6

Tack :-)

Annons:
annat33
1/15/14, 8:21 PM
#7

Hej, den teknik du använder nu med copparfolie brukar inte användas till riktigfönster eftersom det inte är tillrökligt hållfast. Då brukar man använd blyinfattning. Det finns väldigt mycket info på engelska då hobbyn är stor i USA och England. Du kan även gå till dit lokala bibliotek och be om hjälp för även om de inte har några böcker så har de möjlighet att låna in från andra bibliotek åt dig. Det kallas för fjärrlån.

NennaA
1/17/14, 11:42 AM
#8

Hej!

Jag har sett många brittiska och amerikanska sidor på nätet där man använder Tiffanyteknik till fönster, gärna kombinerat med den traditionella blylistmetoden, se t ex http://boehmstainedglass.blogspot.se/2013/07/oval-window-with-bevels-and-gems_22.html

Det beror väl lite på storlek av fönster?

Tack för tipset om fjärrlån!

AleZK
1/24/14, 1:50 PM
#9

Fin design och arbete,

Tiffany/kopparfolieteknik är helt ok för fönster och går att göra minst lika hållfast som blyinfattning/blylistteknik. Det finns en hel del tekniker för att förstärka med hjälp av designen, dålda lister och utanåligande lister.

Salu2/AleZK

matilda8
1/26/14, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

jag brukar löda först framsidan. det går jättebra med tiffany för fönster! mvh

EvaRittsel
2/3/14, 9:13 PM
#11

Så underbara bilder du kan skapa.

NennaA
2/17/14, 8:17 PM
#12

AleZK: Tack för uppmuntran! Jag tittade just på din video om Årstidskorset i Åkarp - så vackert och så stort! Jag undrar var ni som kan den här tekniken har lärt er den? Jag skulle älska att få vara lärling en vecka hos någon som kan så här mycket, har så många frågor.

NennaA
2/17/14, 8:22 PM
#13

matilda8: Tack för svar, det känns som det mest naturliga förfarandet. Jättefina saker du gör, var har du lärt dig, det är något jag undrar över eftersom de flesta kurser bara nosar på det här? Jag vill verkligen kunna göra, och installera ett fönster.

Annons:
NennaA
2/17/14, 8:24 PM
#14

EvaRittsel: Jag vet inte vem du riktade din kommentar till, men var det mig så bugar jag o bockar :-) Men jag vet inte vart jag ska vända mig för att lära mig mer, YouTube i all ära….

Gerti
3/6/14, 3:45 AM
#15

Hej NennaA.

Vill börja med att säga att designen på den liggande hunden är helt underbar! Har Du gjort den själv så kan jag bara säga att jag önskar att jag hade en bråkdel av Din talang :)

Här kommer ett riktigt hett tips till Dig! Jag har gått med i en grupp i Facebook som heter Stained Glass Addicts. En stängd grupp som man ansöker till (inga krav). Där finns massor med människor som hållit på med detta hantverk upp till 30 år och mer. 95% är amerikaner, och dom enda svenskar jag känner till är jag och min syster :) Men - folk är väldigt villiga att dela med sig av kunskaper och tips och tricks… jag har lärt mig så otroligt mycket där :)

NennaA
3/20/14, 10:44 AM
#16

Hej Gerti!

Tack för snällorden. Ja, jag har gjort den själv, hunden är en lurcher och heter Maggan. Jag hade stor hjälp av den här videon som visar hur man ritar egna mönster:

https://www.youtube.com/watch?v=E0xACBQa4UQ

Tack för tipset om gruppen på fb. Jag är faktiskt med i en liknande grupp redan, en grupp som bildades rätt nyligen av John Alloway som har gjort videon som jag länkar till.

Jag ska absolut ta mig en titt på gruppen du och din syster är med i. Vi ses kanske där :-)

matilda8
5/26/14, 11:03 AM
#17

hej nennaA! jag är självlärd och sysslar med glass över 20år.jag skriver svenska ganska dålig ,men om du behöver nån tips,ska gärna hjälpa dig. din hund ser jättefin ut,och du lödar verkligen bra. glaset ser profsig ut :) lycka till

matilda8
5/26/14, 11:07 AM
#18

p.s. nennaA,du kan gärna använda olika storlek av kopparfolie för att förstarka glaset

NennaA
5/26/14, 10:24 PM
#19

Hej matilda8!

Tack för ditt vänliga svar, och så roligt att du gillar min lödning :-) Är rätt så självlärd, så jag är inte riktigt säker på hur 'välvd'/'rundad' lödningen ska se ut. Har du någon erfarenhet av riktiga fönster i blyinfattning…eller större format i kopparfolieteknik? Skulle verkligen tycka det vore toppen att ha någon att fråga direkt.

Det jag mest känner mig osäker på är hur man ska förstärka saker. Var bor du? Själv bor jag i en liten by utanför Nora, Bergslagen.

Kan du utveckla det där med olika storlek av kopparfolie som förstärkning? Passar det någon särskild stans eller någon särskild storlek på arbete?

Upp till toppen
Annons: