Annons:
Etikett02-ugnsgjutning
Läst 2857 ggr
glazy
2014-03-20 18:33

Temperaturkurva, glasblock

Ska gjuta ett block av blandade 3mm och 4mm float. Totalt 40mm tjock. Har någon en tabell för beräkning av temperaturkurvan? Den tabell jag har sträcker sig bara till 18mm tjocklek. Undrar också vilken maxtemp ni rekommenderar, och hur länge. Hoppas på svar från denna fantastiska grupp!

Annons:
lasilauri
2014-03-20 19:46
#1

Jag tror att vi behöver mera information om din project.

Hur stor yta du vill göra.? Det påvärkar inte direkt till schedulen, men har mycket att göra med bubblor.

Vill du ha det bubbelfri?

Hur exact skall 40 mm vara?

Skall det vara optisk kvalität?

Har du testat att din 3mm och 4 mm är värkligen kompatibla.

Jag ville inte blanda två olika float. Det vore mycket säkrare om du bygger allt av 3 ELLER 4 MM och tar allt av samma floatskiva!

13x 3 mm=39 mm

10x 4 mm=40 mm

Kanske är et lättast att gjuta av krossat glas.

Kom ihåg att inte sätta tinnsida mot tinnsida.

http://lauri.lsd.dk/lasi/

glazy
2014-03-20 22:34
#2

Lite mer info!
Jag har kompabilitetstestat, och skivorna verkar matcha!
Tennsidorna kollade! (Tack Lasilauri för dubbelkollen🙂)

Blocket ska bli 400mm * 60 mm * 40 (ca) mm.

Det är inget måste att det blir bubbelfritt, och det kommer det nog inte att bli oavsett! Jag har lagt in frittor och lite annat krafs mellan de olika lagren. 

Jag kommer att stötta utsidorna med fiberboard, som i sin tur hålls av tegelsten.  Har gjutit block av floatskivor förut, men inte så här tjockt. Vill inte använda frittor eftersom det lätt blir dimslöjor då. 

Känns trist om allt skulle spricka för att jag tagit till för lite avspänningstid! Tabell emottages tacksamt!

lasilauri
2014-03-21 03:16
#3

En bra start utgångspunk

/www.bullseyeglass.com/methods-ideas/annealing-thick-slabs.html

Profilen av temperaturskuvan kan du använda direkt. Dvs. Tiderna gäller men temperaturerdu måste passa till.

Råd för det får du av 

Submitted by Paul Tarlow on Fri, 05/11/2012 - 01:56.

You can use the schedules on this site (http://fusedglass.org/tools/firing_schedules) with the following changes:

Increase the top temperature by 100° F (55° C) . For example, the schedules on this site recommend full fusing most projects at 1475°  F (800°  C).  For float, you will get simillar results at 1575° F (857° C). For slumping you may not need the full 100° F.

Begin your anneal at 1030° F (554° C) - instead of the 960° F in the schedules.

Change the mid annealing point (where the rate changes) from 800° F to 900° F (482° C).

Finish annealing at 800° F (427° C) instead of the 725° in the schedules.

That should work for most window and bottle glass.

Paul Tarlow

Bert Weiss arbetar med tjock float. Hans råd hittar du från warmglas.com arkiver.

Jag har en känsla att du vill bygga en teleskop spegel (?).

I så fall tänk på en alternativ;

Att bygga det av vertikala 4 cm strimlor. Då har luften utvägar och det blir inte så måmga bubblor.

Det som är svårast att gissa är uppvärmningstiden opp till softening point. Då spricker glasom värmeskillnaden är större än

20 C.

http://lauri.lsd.dk/lasi/

glazy
2014-03-21 20:54
#4

Tack! Nu har jag nåt att bita i! Jättebra länkar! 🙂
Jag hade aldrig hittat dom själv!
Tipset med strimlor är också super! 

Jag ska göra en sockel till en järntrådsskulptur. Ett samarbete mellan mig och en annan hantverkare. Lite synd bara att ugnen blir upptagen så galet många dygn… Måste planera in detta noga! Och flytta ut ugnen till garaget där den kan få stå och puttra utan att jag behöver vara hemma och vakta!

Kanske är det -nästan- omöjligt att gjuta så tjockt i en övervärmd ugn. Värmen måste ju ta sig ner genom alla lager, utan att det blir för stor skillnad i temperatur. En utmaning!

EvaRittsel
2014-04-18 19:56
#5

Det är inga problem att gjuta så tjockt. Värm upp snabbt till 950 grader. Låt stå på topptemp i ca 60 minuter. Låt svalna snabbt ( öppna gärna ugnen ) till 540 grader. Sen ska det avspännas 400 mm delat med 3 mm = ca 150 X 30 minuter  = 450 minuter = ca 7,5 tim. Gärna längre. Sen ska det svalna från 540 grader ner till 350 med max 15 grader per timme.

Lycka till. När man gjuter med floatglas kommer tennet att flyta upp till ytan och göra det lite flammigt.

ommok
2014-04-18 20:46
#6

#5 150x30 minuter= 4500 minuter, så du menar väl 75 timmar? 3 dygn och 3 timmar? ;-)

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Annons:
EvaRittsel
2014-04-20 17:07
#7

Ja det menade jag. tack fördom uppmärksamhet!!!!

Upp till toppen
Annons: