Annons:
Etikett01-glasfusing
Läst 3198 ggr
glazy
6/29/16, 11:08 PM

Spräckta bottenskivor!

Hjälp! Tre skivor har spruckit på två veckor - en per bränning! Skivorna användes i en Cerama IR6090 och levererades med ungen (2008/2009??) Jag gjorde precis som vanligt, och körde fullfuse och slumping av float ( Full vid 820gr, ca 15 minuter). Ovanpå skivorna låg en 20mm fiberboard vid en bränning, och vid en annan så stod en slumpingform på bottenskivan. Och skivorna sprack! Hade en extra och den sprack i sista bränningen!! (Den täckte då endast halva ugnen). Inget fel på glaset utan själva bränningen gick bra. Nån som vet och förstår vad som hänt???

Annons:
floydbeer
6/30/16, 8:52 AM
#1

Jag tror att temperaturskillnaden i plattan , under fiberboard/slumpingform respektive ytan däromkring, varit för stor. En liten slumpingform direkt på plattan kan fungera men ju större form desto mer spänningar uppstår i  plattan ..

Använd alltid klossar eller trefötter under formar så luft/värme kan cirkulera under formen.. 10-20 mm bör vara lagom. Jag började med detta efter att även min platta spruckit och därefter har det inte varit några problem - jag ökade även på tiden för uppvärmning och avsvalning - allt för att plattan inte skall drabbas utav "temperatur chock"

glazy
8/28/16, 11:08 AM
#2

Tack #floydbeer! Ska bli mer varsam på upp- och ner temperatur i fortsättningen!! Klossar under slumpingformen också!!

Upp till toppen
Annons: