Annons:
Etikett01-glasfusing
Läst 6711 ggr
riha
7/3/17, 9:32 AM

Glasfusing

Hej!

Det är andra gången jag får en stor luftbubbla i det fasade glaset. Hur skall man undvika detta?  Vid andra tillfällen har det fungerat utan bubblor.  Går det att göra en ny bränning.? Bubblan är så kraftig att det går inte att slå sönder utan att spräcka glaset.

Riha

Annons:
riha
7/16/17, 10:20 PM
#1

Är det någon som har provat att gjuta en ros i förlorad form? Går det och hur gör man?

josa
9/5/17, 10:13 PM
#2

Din bubbla i glaset. Mina funderingar är. Hur rengör du glaset innan? Använd bara rent vatten. En annan orsak kan vara brännkurvan, där måste du testa dig fram lite efter din ugn.

ommok
9/8/17, 5:19 PM
#3

Använder du en form att forma ditt glas när du får en bubbla? Formen har kanske inte hunnit torka ordentligt efter att du lagt på separator.  Vattnet som finns kvar i formen stängs in av glaset och det bildas en bubbla. Storleken på bubblan beror då på hur mycket vattenånga som bildas när värmen stiger.

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Sten Sture
3/19/18, 6:34 PM
#4

Hej !

Har en liten grund kvadratisk form ca 10 cm som jag ska prova.

Enligt bif instruktion ska man pensla på separator. 

  • Ska separatorn torka helt innan man lägger på ett ca 6 mm tjockt lager frits.?

  • Vad är "kilnwash" som ju betyder ugnsrengöring. Är det ett speciellt rengöringsmedel och måste man använda det? 

Tacksam för råd Sten Sture

Upp till toppen
Annons: