Annons:
Etikett01-glasfusing
Läst 2306 ggr
riha
10/11/18, 10:05 AM

Brännkurva

Hej!

Har precis börjat prova gjuta glas i öppen gipsform. Skulle behöva hjälp med vilka brännkuvor jag skall använda. Läste någonstans att man skulle bränna upp till 750 grader men ska jag ha några hålltider eller kan jag maxa upp direkt till den temperaturen och sedan kyla ner?

Tacksam för svar!

Annons:
ilil
10/17/18, 9:21 AM
#1

Brännkurvan man använder i samband med glasgjutning eller andra ugnstekniker beror på vilket glas du använder samt hur tjockt arbetet är. Det är omöjligt att svara på din fråga utan dessa uppgifter. Glasets försäljare kan hjälpa dig, de borde ha uppgifter om glasets annealingspunkter och rekommendationer till brännkurva enligt tjockleken.Om man vet glasets annealingspunkter kan man kanske själv bygga en brännkurva men för det behövs mera kunskaper än vad du nu har.  Hoppas du hittar uppgifterna du behöver, man kan på vissa av glasets framställares hemsidor få svar, om din försäljare inte vet. En viktig sak som också inverkar på resultaten av ugnsgjutning och andra sammansmältningar, glasets COE-tal.. Olika glas har olika COE. Man kan inte blanda olika sorter med varandra om COE talet är olika, COE talet " berättar" om glasets sammansättning.

Upp till toppen
Annons: