Annons:
Etikett07-lampworking
Läst 1787 ggr
mixen09
2018-11-22 19:34

Avspänning

Hur länge kan man vänta med att lägga alstret i ugn för avspänning?

Annons:
mixen09
2018-12-03 21:17
#1

Finns det ingen som vet något om avspänning av Lampworkalster. Precis börjat med detta och har enbart en stor fusingugn. Tänkte om man kunde göra några alster och sen lägga dem i ugnen och köra avspänningskurva

zipins
2018-12-06 10:03
#2

Hej Mixen!

Vad jag förstår kan man spänna av glas när som helst efter att man gjort lampworkalster, däremot riskerar du att spänningar tar sönder glaset innan avspänning. Det bästa är ju att man spänner av direkt, det blir minst stress i glaset. Från att jag började med lampwork, tills jag köpte min ugn hann det väl gå nästan 1 år, och då spände jag av allt som jag gjort hittills. Om jag hade haft en ugn skulle jag inte ha väntat längre än några veckor. Nu när jag har en ugn med pärllucka sätter jag de direkt i ugn när jag gjort klart ett alster.

Alla de små pärlorna (max 1,5 cm i diameter) som jag batch-avspände klarade sig förresten, men alla klarade sig inte till att avspännas, skulle väl säga att 5% sprack…

mixen09
2018-12-06 21:05
#3

Tack för ditt svar Zipins

Har du kanske tips på avspånningskurva kurva?

zipins
2018-12-07 17:51
#4

Glaset jag har är Effetre (COE 104), så avspänningstemperatursmålet är 455-571 grader från vad jag fått fram. Om du har Bullseye (COE 90) blir det andra siffror.

Jag körde

    Uppvärmning: Ramp 140 till 520, Håll 60 min
    Avsvalning: Ramp 50 till 370 grader
    Öppna ugnen först när den kommit ner till rumstemperatur

Jag skulle köra en runda med "B"-alster först, för att se att min ugn inte beter sig annorlunda än förväntat.

Jag utgick från det som diskuterades i denna tråd på frithappens

https://www.frit-happens.co.uk/forum/index.php?PHPSESSID=tst7rc5qpocmk6csesmlheg090&topic=859.0

Lycka till!

mixen09
2018-12-09 23:59
#5

Tack för ditt svar. 

Jag använder Bullseye inledningsvis. Jag är ju grön på detta och måste lära mig grundtekniken. Tror också Bullseye har en technote ang diverse brännkurvor

Tror också att Eva Ritsell har skrivit något här om detta, när jag tänker efter, får söka efter det. Om du ser detta Eva kan du väl dela med dig av din erfarenher.

Upp till toppen
Annons: