Annons:
Etikett01-glasfusing
Läst 742 ggr
panga
2019-09-15 17:34

Fusingugn brandfara ?

Hej.  Jag funderar på att köpa en fusingugn av Uterm . Min man är lite orolig gällande brandfara eftersom vi kommer att ha ugnen i huset. Är detta en bra ide eller ska man ha en separat verkstad  ? Hur har ni gjort ? Behövs någon speciell ventilation ? Blir det väldigt varmt i rummet och i hela huset ? Avger det någon lukt ? Tacksam för svar.

Annons:
Caruba
2019-09-16 22:43
#1

Hej, när jag startade min glasfusingstudio i butikslokal i källaren på ett hotell så ringde jag och frågade ansvariga på räddningstjänsten och de sa att det inte alls var något problem. Det kändes bra för man vill ju inte riskera en brand i ett hotell. Jag har  arbetat i ateljén i flera år men inser nu att det inte var bra att använda fusingpapperet. Det lägger sig som ett damm överallt och luktar vid bränning. Dammet som är minimal fiber finns kanske i mina lungor efter alla år i lokalen och jag oroar mig en del för detta. När jag var och lånade ugn på Konstnärernas kollektivverkstad i Göteborg fick jag veta att det var förbjudet med det papperet där. 

Min 50x50x30 ugn är till salu om ni vill köpa begagnad. Jag har köpt en större.

Med vänlig hälsning,

Carina

Caruba
2019-09-16 22:43
#2

Det blir lite varmt en stund men inte så att det stör.

panga
2019-09-21 20:32
#3

Hej Carina

Tack för informationen. Det känns bra att veta.

Jag är nog också inne på att köpa en lite större ugn med en gång.

Önskar en fin kväll !

Upp till toppen
Annons: