Annons:
Etikett01-glasfusing
Läst 1062 ggr
Lingus8081
2019-09-29 22:29

Fusingform i keramik?

Hej! Jag är hobbykeramiker och har gått en fusingkurs för fem år sedan. Funderar nu på om man kan göra en fusingform i keramik och bränna glas i den? Jag skulle kunna göra en form och bränna endast i skröj (900’c) eller bränna den i stengodstemp (1240’c) och sedan lägga glas i den. Vad tror ni? Tankar, erfarenheter välkomna!

Annons:
ilil
2019-09-30 06:03
#1

Hej! Det går utmärkt att göra fusingformar av keramik och som du säger, genom att göra skröjbränning. Det krävs ändå, att du behandlar formen med släppmedel t.ex bullseye har ett bra medel för det. Före fusingen är det bra att bränna den behandlade formen, ca 800 grader. Formen kan användas upprepae gånger, bara du ser till att använda släppmedel allt emellanåt.

ilil
2019-09-30 06:12
#2

Vill ännu tillägga till föregående inlägg om fusingformar av keramik. Om du gör djupare formar som t ex för skål etc. gör små hål i bottnet så att glaset kan sjunka ned, luften tränger ut. Hålen behöver inte vara större än som med synål stuckna, men när du behandlar formen med släppmedel, se till att de är öppna. Det är också bra att se till, att värmen kan komma in under formen. Man kan ha små bitar av t ex sättplattor som höjer formen från underlaget.

Lingus8081
2019-10-02 14:17
#3

TACK för ett välformulerat och hjälpsamt svar! Jag vet inte när jag ska ha tid för allt men nu vet jag att det går och får prova mig fram :)

Upp till toppen
Annons: