Annons:
Etikett01-glasfusing
Läst 4364 ggr
panga
12/20/19, 8:55 PM

Inspektionshål på ugn

Hej

Jag har precis köpt en ny fusingugn av Uterm. Det finns ett inspektionshål/titthål på framsidan av ugnen. Ska proppen till hålet  vara i under bränningen ?

Så tacksam om någon kan hjälpa mig, då det inte står i instruktionerna.

Annons:
ilil
12/21/19, 11:11 AM
#1

Jag har också Utermugn som har proppar. Du kan ha proppen på plats eller utan, beroende på behov. T ex jag har proppen bort under den tid jag kör upp programmet och har t ex glaset på filt eller ugnspapper etc. Då vädras ugnen samtidigt. Samma gäller om man använder oxider och färg. Jag sätter propparna tillbaka vid ca 600 grader. Om du har i ugnen system som drar ut ångorna (kommer just nu inte ihåg vad det heter) kan du ha propparna i hela tiden.

panga
12/21/19, 11:58 AM
#2

Tack snälla för svar ! Tar jag ur proppen igen när temperaturen går ner och i så fall vid hur många grader ?

ilil
1/21/20, 7:54 AM
#3

Hej, märkte först nu att du frågat vidare angående propparna. Det lönar sig inte att ta ut propparna när ugnens program går ned. Om din ugn finns i ett utrymme där omgivningen är kall eller det drar, kan draget göra att ugnspapper eller separatormedel "blåser" upp på ditt arbete. Ugnen vill man ju i emellanåt få att gå ned snabbare än vad programmet gör, här kan jag säga, tålamod!  Ett arbete du gjort med stor möda kan gå sönder om det kyls ned för snabbt. 

Jag såg att du hade en annan fråga angående fusingugn och brandfara. Tänk på att ha tillräckligt med avstånd mellan vägg, hyllor etc. Min ugn har en hylla under själva ugnsdelen, ha inte papper, kartong etc brinnande material på hyllan, ugnsformar och sådana material som inte brinner är ok.

Upp till toppen
Annons: