Annons:
Etikett12-tips-och-tricks
Läst 2580 ggr
aipmalmo
2013-05-13 06:38

Något lätt sätt att räkna om

Jag har haft en ugn från PMC där jag hade brännkurvor med inmatning av först hur många grader per timme den ska öka ( tex 200 grader/ timme), sen till vilken grad ( tex 540 grader), därefter matas hålltiden in och matar man in nästa segment/ ramp. Problemet är nu att jag på ceramas ugn ska mata in först grader ( tex 540 grader) , därefter hur lång tid det tar för att nå dit! Är ingen hejare på matte och vill höra om någon har ett knep på hur jag enklast räknar om mina kurvor så jag börjar tänka rätt. Har flera kurvor jag ska skriva om ( sen kanske siffrorna ändras också då min gamla ugn var mindre men måste in i tänket ;)

Annons:
tomtetokig
2013-05-13 17:47
#1

Har du inte fått någon bruksanvisning med?

Jag fick med brännkurvor när jag köpte ugn från cebex/cerama. Hör med dem om de inte kan skicka brännkurvorna till dig.

Bränner du med Bullseyeglas så fanns åtminstone tidigare brännkurvor att hämta på deras sida (engelsk)

Lycka till

aipmalmo
2013-05-13 19:15
#2

Jo jag fick brännkurvor med men eftersom jag testat fram kurvor till fönsterglas och bilglas vill jag försöka ändra om dessa kurvor så jag kan mata in dem- men jag måste räkna ut det på något sätt. Vet ej omni förstår hur jag menar ;)?

Cessy
2013-05-14 10:13
#3

Det finns nog inget annat sätt än att du tar dina nuvarande kurvor (de du har använt) o tar o räknar om dem, för jag kan i alla fall inte hitta någon sida som anger tid istället för temp. Warmglass anger ju dock båda sätten om man tittar på deras slumpingformar t.ex den här, men de har det dock inte på alla sina slumpingformar o givetvis gäller deras kurvor för bullseyeglas. Dock får man lite hjälp med hur man ska räkna ut tiden då man tittar på deras schema. 

Du har ju redan två lända vaiabler tempen den stiger med per timme o så då vilken temp du vill nå till i det segmentet. I kurvan jag länkar till matar du ju in 250 grader som ska upp till 520 grader o sedan hålltiden.. Det du då får göra är att ta 250grader/60 minuter o då får du graderna den stiger med per minut. d.v.s. ungefar 4,17 grader per minut. Sedan delar du den tempen du vill uppnå med graden per minut o i exemplet blir det 520 grader / 4,17 grader per minut o då får du tiden dvs ungefär 125 minuter.

Tyvärr får du nog göra så med alla dina kurvor. Kom ihåg att den första tempen du har i dina segment anger vad tempen ska stiga med per timme o då vet du ju att den siffran ska delas med 60 (minuter). Sedan tar du den tempen du vill uppnå i segmentet o delar det med svaret (grad per minut) o så har du tiden.

Blir rörigt då jag beskriver det så här, men jag vet tyvärr inget enklare sätt eftersom jag själv programmerar med Skuttugn enligt samma princip som du programmerade din PMCugn, så jag har aldrig funderat ut något finurligt sätt att ta reda på tiden, för det behövs ju liksom inte. Hoppas du får lite hjälp av det jag skrev ovan så att du kan komma igång med programmeringen

250/60=4,17  d.v.s. tempen per minut

520/4,17= 125  är antalet minuter det tar att nå 520 grader .

aipmalmo
2013-05-14 17:03
#4

Fick hjälp idag av en mattelärare:) och precis som du Cessy gav hon mig svaret hur jag skulle räkna:) det var det jag var ute efter - tackar:)!

EvaRittsel
2013-05-14 20:14
#5

Lycka till nu.

 Jag har gjort det lite enklare för mig. Jag förutsätter att alla program stiger med ca 200 grader/tim upp till avpänningstiden. Det är ju inte så supesupernoga. Ska den upp till 520 grader skriver jag in ca 2 tim och 30 minuter.  Jag kör detta som standardstart.  För burkar och flaskor kör jag in tiden 2 tim o 40 minuter. De är ju oftast lite tjockare i glaset och behöver långsammare uppvärmning.

Sen ska det upp till topptemp och då kan man ju köra upp med 300-400 grader/tim. Så ska du upp till 800 grader - så skriv in 1 tim från 520. Då ökar den med ca 300 grader/tim. Lägg på en kvart om du har mycket stora saker så går det lite varligare.

Det viktiga är ju att ugnen når rätt temperatur på toppen. Då slipper man för mycket räknande.

Som sagt - så gör jag och det fungerar bra.

aipmalmo
2013-05-15 07:36
#6

Tack åter igen för fler tips . Jag använder ju en del returglas och det var de kurvorna jag fick svårt med att tänka om på;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: