Annons:
Etikett07-lampworking
Läst 1931 ggr
mrsobrien
2013-11-06 21:25

Hjälp, glaset fastar på pinnen!

Jag behöver lite hjälp om vad jag kan göra för fel.
Mina glaspärlor fastnar alltid på pinnen och en del är helt omöjliga att få av. Vissa går enkelt, men en del går verkligen inte… Jag har provat att lägga dom i frysen (som jag läste tips på) i ett dygn eller två, haft dom stående i vatten, i cilit bang (tänkte att det skulle fräta bort släppmedlet) men inget funkar. 

Jag läste också att ett vanligt nybörjarfel är att man "drar" i glaset för hårt så nu riktigt rullar jag på det, drar ingenting. Men det hjälper inte heller. 

Kan jag kanske värma pinnen (och släppmedlet) för mycket tror ni? Är det för mycket om "leran" blir liksom vit och pinnen glödröd innan man för på glaset?

Jag har släppmedlet Grey Sludge som jag köpte från Bifrost; http://bifrostglas.se/sv/slappmedel/33-bead-release-grey-sludge.html

Annons:
tomtetokig
2013-11-08 10:35
#1

Precis som du säger så är det vanligt att man som nybörjare pressar på glaset för mycket och då blir det svårt att få loss pärlan.

 Det är ingen fara att släppmedlet blir vitt och pinnen måste ju vara varm annars fastnar inte glaset, låter som du gör rätt.

Man kan använda en wettexduk och hålla i pinnen när man försöker vrida loss pärlan. Man kan också använda en tång. Du sätter tången i den änden där du har pärlan. Tången ska hållas parallellt med pinnen annars förstör du mandrellen. Håll i andra änden med wettexduken och vrid med tången. Svårt att förklara i text, hoppas du begriper.🤔
Lite diskmedel i vattnet kan hjälpa.

Det går också att sätta fast mandrellen i ett skruvstäd med gummiklossar och banka med hammare i änden av mandrellen men risken är att du förstör både mandrell och pärla. inget jag rekommenderar men en lösning om man kan tänka sig att offra pärlan.

Tänk på att inte spola ut släppmedlet i vasken, det blir snabbt stopp!

Lycka till! 🙂

Mmadeit
2014-03-03 18:21
#2

jag hade grey sludge i början… och hade jätte problem provade alla trix i boken och tillslut vart det en popnit tång och en gummi packning som lösning för att få bort pärlan från mandrellerna… och sen stå å fila MASSOR för att rensa pärlan.

sen bytte jag till släppmedlet från Tuffnellglass och har inte nåra som helst problem längre…

EvaRittsel
2014-03-12 18:12
#3

Släppmedlet har mycket stor betydelse. Så MMadeit - du har kommit med ett mycket bra råd!

Upp till toppen
Annons: