Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1877 ggr
Sofia75
0

Varför blev det hål???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kära syster önskade sig ett fat i vitt och svart och jag gjorde då ett litet enkelt med fyrkantiga bitar i vitt och svart som jag bara la ut på en transparent skiva. Brände i ugn och resultatet blev bra förutom lite ojämnt i kanten på sina håll. Slipade dessa och det blev en matt yta, brände om fatet på samma temp som tidigare och resultatet blev ett hål i fatet? Vad har hänt? Vad har jag gjort för fel?

Pia Sofia
0

Hej Sofia.

Verkar som du inte har haft tillräckligt med glas och då krymper det ihop i fusingen och bildas hål. Det är min förklaring.

Glaset vill ju bli 6 mm oavsett om det är tunt eller tjockt med glas.🤔

Sofia75
0

Det är bara det att det var redan bränt en gång och då såg allt bra ut, jämnt och fint. Jag brände om det för att jag slipade kanterna lite och det blev matt och fult…och då blev det så där…😕

ommok
0

Problemet var nog att du gick upp till samma temperatur som fullfusen när du bara behövde få kanterna släta och klara igen. Då räcker det med firepolish, ca 677 grader C för bullseyeglas. När du gick upp i fullfuse igen drog glaset ihop sig mer pga 6-mm-regeln, och du fick hål eftersom det inte fanns tillräckligt med glas just där. Här kan du läsa mer: http://www.warm-glass.co.uk/images/pdfs/Bullseye%20TechNotes_04.pdf

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Sofia75
0

Aha..då lärde jag mig lite mer. 🙂Har fått lära mig att jag ska upp i samma temperatur som jag använt vid första bränningen…. Men men, gjort är gjort…det går väl inte få någon rätsida på det där fatet..??? 😕

ommok
0

Jag skulle lägga klart frit i hålen och fusa om, hur mycket beror på hur tjockt glaset är men en ordentligt rågad hög skulle jag säga. Bränn det till säg 760 grader för bullseye, med ca 5 min hålltid, tror jag skulle fungera. Jag har gjort så med glasfat som det hänt liknande saker med, och de har gått ihop fint. Det har inte blivit någon grop utan friten har flutit ut ordentligt, så inga ojämnheter bildats.

Du kan ju prova med något annat, och se hur mycket frit du behöver ta, för att få rätt tjocklek, och om 760 grader räcker. Det kan ju skilja en del mellan ugnar. Lycka till! 🙂

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

mariatingsund
1

Tänk att någon annan kämpar hårt för att göra ett så stort hål, haha. Om du skulle slumpa den, skulle du få en helt underbar lampa ;) 🤪

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Sofia75
1

Lampa….hmm Det har jag inte tänkt på. Vilken tur att det har hamnat  i högen "något att göra åt i framtiden" 🤔

EvaRittsel
0

Ja det är viktigt att låta glaset "ligga" när man sas misslyckts. Det kan ju som Maria säger bli en superfin lampa.