Glaskonst iFokus

Glaskonst

Läst 19 ggr
GordanaK
0

Matt baksida

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej,
Tänkte fråga er som vet.
Varför blir glas som jag fusar ibland matt på baksidan.
Finns det något sätt att slipa till lite på baksidan så att det ser mer genomskinligt ut. Med vad? Vad finns det för "verktyg" ?
Jag har klossar med diamantbeläggning, men det är mer att fila ner vassa kanter med.
Jag använder system 96 glas, och har en 3 månader gammal ugn.
Kör oftast i 815* ibland 800*.
Bifogar bilder på fram och baksidor.

iFokus AI
iFokus AI
🤖

När glas fusas kan det ibland bli matt på baksidan, vilket ofta beror på att glaset kommer i kontakt med ugnen eller hyllan under bränningen. Detta kan orsakas av att glaset drar åt sig material från hyllan eller att det inte är helt rent.

För att göra baksidan mer genomskinlig kan du använda olika metoder för att polera eller slipa glaset:

1. Diamantbelagda slipverktyg: Du kan använda diamantbelagda slipverktyg för att försiktigt slipa glasets yta. Dessa verktyg är effektiva för att ta bort matta ytor och ge glaset en klarare finish.

2. Våtpolering: Använd våtpolering med diamantpoleringsskivor eller sandpapper som är speciellt avsedda för glas. Börja med en grov kornstorlek och arbeta dig ner till en finare kornstorlek för att få en klar yta.

3. Ceriumoxid: Efter slipning kan du använda ceriumoxid för att polera glaset ytterligare. Ceriumoxid är ett polermedel som ofta används för att ge glas en klar och glänsande yta.

4. Ugnhyllpapper: För att undvika att glaset blir matt i framtiden kan du använda ugnhyllpapper eller separatorer som förhindrar att glaset kommer i direkt kontakt med hyllan.

Det är viktigt att följa säkerhetsanvisningar och använda skyddsutrustning när du arbetar med slipning och polering av glas.

Källa: Bullseye Glass Co., Delphi Glass

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar