Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etiketter03-glasblåsningallmänt
Läst 85 ggr
ilil
1

DM1 Essemce slipmaskin problem

Äger en DM1 slipmaskin köpt från Essemce år 2002. Gammal men en maskin jag tyckte mycket om. Den har magnetdiamant och poleringsskivor med en omkrets på 50cm. Mitt problem, jag hade maskinen i lager, varmt undanställd p g a sjukdom. När den ställdes undan var slipmaskinen helt i perfekt skick. Under tiden den var i lager var den skyddad, inget damm etc borde ha inverkat. Nu skulle jag testa maskinen och den tar emot ström men jag får inte styrenheten, elektronisk sådan att starta upp. Det verkar att vara några knappar med text set och andra olika inställningsalternativ som jag borde förstå att välja men jag har ingen manual som jag kunde hitta någon lösning på mysteriet.
Finns det någon vänlig själ som kunde vara till hjälp? Någon som känner till slipmaskinen och som har erfarenhet av något liknande problem. Jag skulle vara mycket tacksam om någon kan hjälpa mig!

Ilil

Pyttelite
0

Jag tror att det kan vara stor hjälp om du lägger upp några bilder på märkskyl typ serienummer och modell.

Och lite allmänna bilder över kontrollpanelen.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

ilil
1

Tack för tipset!

Serienummer 07-02 och type DM1. Just nu får jag inte bild på kontrollpanelen men under veckan lägger jag in en bild.

Ilil

Pyttelite
0

Några saker som kan vara värda att kontrollera:

Displayen/styrenheten

• Tänds displayen överhuvudtaget?
  • Visas någon text, felkod eller blinkande symbol?
  • Lyser någon lysdiod på styrkortet?

Nödstoppsknapp

• Om maskinen har nödstoppsknapp, kontrollera att den är vriden till återställt läge. Det är ett vanligt skäl till att styrningen inte startar.

Intern säkring

• Många äldre maskiner har separata säkringar för elektroniken. Motorn kan ha matningsspänning medan styrkortet saknar sin lågspänning.

Nätaggregat/kondensatorer

• Elektrolytkondensatorer på styrkort och nätaggregat kan åldras även när maskinen står stilla. Efter 20+ år är detta en vanlig felkälla.

Knappar och membrantangentbord

• Om styrningen faktiskt startar men inte reagerar på knapparna kan knapparnas kontakter ha oxiderat eller åldrats.

Essemce finns fortfarande som företag: Essemce AB. Om du har tur kan de fortfarande ha dokumentation eller elschema för äldre DM1-maskiner.

• Redigerat 2026-06-02 09:05 av Pyttelite
ilil
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Följande texter kommer fram när jag trycker på knapparna men jag förstår mig inte på vad de betyder.

Den andra bilden är en text som kommer fram när jag kopplar strömmen. Sedan går det vidare, bilderna är tagna efter nytt tryck på knappen.

Det blinkar inget och jag har en vag minnesbild att det lyser en grön punkt normalt. Nu lyser då en röd lampa istället.

Pyttelite
0

Här finns lite ledning kring koden nSt

https://www.scribd.com/document/320626091/Falla-Altivar-31

Falla Altivar 31 - Free download as Word Doc (.doc / .docx), PDF File (.pdf), Text File (.txt) or read online for free. The Altivar 31 shows a code of nSt or Free Wheel Stop Status for a few main reasons: 1. When powered on in the factory default setting mode with no start command assigned. 2. When the stop button is pressed on the drive or remote HMI while a start command is active. 3. If a logic input is assigned to a freewheel stop (StC parameter) and that input is not activated.
ilil
1

Tack! Alla som tog ställning till mitt problem med min slipmaskin skall ha ett STORT TACK!

Slipmaskinen fungerar igen och måste medge att jag hade den för länge lagrad och glömde vissa helt enkla sätt som jag skulle använda för att få igång den igen. Typisk dumhet men tack vare er, lärde jag mig helt nya saker och jag fick igång slipmaskinen igen.

Skön sommar till alla glaskonst vänner!
Ilil

Pyttelite
0

#6: Roligt att du fick igång den igen - ibland blir det utmaningar på hjärnkraften - hoppas på många trevliga resultat i framtiden!