Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etiketter: 05-glasgravyr08-kurser-och-utbildningar04-blyinfattning-och-tiffany02-ugnsgjutning06-glasmålning03-glasblåsningglasfusingglasgipsgjutningar
Läst 62 ggr
usd
1

Ny utbildning i glas! Termin i höst, ansök nu!

Hej! i höstas gick jag pilot kursen till en helt ny utbildning med glas i Sverige.
HELT FANTASTISKT!
Nu är den utbyggd till en hel termin och du kan ansöka nu och fram till 15 maj.
Den går på Vårdinge folkhögskola nära Gnesta & Järna och en bor på skolans internat (det var supermysigt). 24 aug-18 sept 2026
Lärare är Sara Lundkvist och Nina Westman. De bygger upp den här helt nya utbildningen för att det saknas i Sverige.
Nina & Sara har varit utbildningsansvariga i tio år för Glas och keramik på Konstfack och de är enormt kompetenta!
De fick oss i pilotkursen att skapa så bra och rolika saker i glas så att vi fick göra en utställning på galleri Blås & Knåda i sthlm nu i januari.
Alla vi 14 som gick kursen i höstas vill varmt rekomendera den tilll alla som är nyfikna på glas. Du kan vara nybörjare eller ha jobbat med glas tidigare. De flesta huvudsakliga teknikerna ingår i utbildningen inklusive glasblåsning.
Läs mer om kursen Glas - det magiska materialet och ansök här:
[https://vardinge.fhsk.se/glas-det-magiska-materialet/?fbclid=IwQ0xDSwK6puBjbGNrArqmjGV4dG4DYWVtAjExAAEeAz7FGcVhSZjNSrntDX9eDwAw8IpRwSf8dPyyp4RStA-O2oM_du85nt9Ey8U_aem_38bCHCu1fkQM-iSRZ12fRg]()
Skolan har öppet hus 13-14 maj.
Vill du veta mer kan du skicka ett meddelande till mig eller kontakta skolan.

• Redigerat 2026-04-23 15:15 av Pyttelite
Pyttelite
0

Jag lägger upp den på löpsedeln - roligt att du hittat en utbildning som är bra!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

usd
2

Tack snälla Pyttelite, vad bra! Det var bokstavligt talat magiskt att gå den här kursen. Jag uppskattade särskilt den rakt igenom höga kvalitén, experimentlustan och de bägge lärarnas fenomenala kompetens och bejakande av alla ideér vi kom med. HUmor och värme på expertnivå.

• Redigerat 2026-04-23 15:22 av usd
Pyttelite
0

#2: Det är så kul att höra - hoppas att du kan visa lite arbete du gjort - om du har lust.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.