Krackelerat glas?
Hej.
Ny medlem,men har "tjuvläst" länge.
Har sett en del skålar med glas som verkar ha krackelerat. Är det ett speciellt glas eller är det något annat som strös/ målas på vanligt fusingglas innan bränning?
Blir väldigt effektfullt.
Någon som vet?

Hej!
I en metod använder man glaspulver som gör att glaset ser krackelerat ut. Håller på att skriva en bok om hur det går till (och hur man kan använda just glaspulver till en massa olika saker). Se på min sida om du vill :)
Enklare metoder (för smycken) om krackelering kan man se på en sida som heter Kaiser Glass (googla).
Lägger till en bild på en krackelerad skål som jag gjort.
tittade på faten i ditt album LenaBe och de var underbara. Ser fram emot din bok!!!🙂
Mollymalou - Vill påstå att man får en krackelerad effekt om man använder krossade bilrutor, om det är det som använts i de skålar du sett så bör de vara enfärgade (åt det ljusgröna hållet)
Tack för era svar, kan nu sluta leta efter specialglas.
Fantastiska fat du gjort LenaBe. Jag ser också fram emot din bok, när kommer den?
Krossade bilrutor, hur bränner man dem, vilken temp?
Jag har för mig att jag var uppe 830 grader när jag brände skivan (och att jag fick ligga 30-40 grader högre än jag normalt gör när jag använder 96-glas när jag slumpade dessa.
Jag har använt sidorutor (framrutan kan vara laminerad, dvs innehålla nån typ av plast för att den inte ska få i 1000 bitar vid en kollision), fick tag på dessa på en bilskrot och tror inte jag gav mer än 50 kr / styck.
Började med att göra ordentligt rent innan jag la i en påse och gick loss med hammaren.🙂

Hej Lena, det är så roligt att du gör så himla fina saker, verkligen underbara fat!
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tack allihop, min bok dröjer, glömmer att ta bilder av något steg i en process. Då är det bara att börja om.

Ser också framemot boken LenaBe :)