Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 4701 ggr
Anitashobby
1

Glassmycken.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hei.
Jeg heter Anita og bor i Norge.
Min store hobby er å lage glassmycken, håper å finne flere i Sverige som gjør det samme. Ta gjerne en titt på min hjemmeside: http//www.anitashobbyverksted.com

jen.nilsson
0

Dina smycken var väldigt fina, dem med blommor gillade jag allra bäst!:)

kia1
1

Hej

jag gör också glassmycken, jag har nyss börjat så jag är nybörjare,

Hur bränner du ditt glas? och vad andvänder du när du borrar hålet?

Jag lägger in en silvertråd i mina smycken som hängare men de blir lite tråkiga efter bränning tycker jag,

Anitashobby
0

Hei kia 1

Jeg brenner ved ca 810- 820 grader og bruker et 2mm diamant kjernebor for å borre hull med en drill. Du må holde smycken og borret under vann.

kia1
0

Tack för tipset, jag har haft en borr som det stod att det gick att borra glas med, men det var ingen diamantborr, kanske det var det som var felet.

Anitashobby
0

Jeg bruker bare dette borret, det er hult i midten og har ikke prøvd andre typer.

kia1
0

Tack

En sådan ska jag genast köpa

Agneta Faxén
0

Claes Olsson som har en hel del affärer,har ett set med diamantstift som t.ex passar till en Dremel (pris ca. 180 kr.)Jag har gjort en hel del hål, men det gäller att ha vatten i borrhålet hela tiden.

Agneta Faxén

kia1
0

Tusen tack för tipsen  vi hade en sådan där dremel med stift så nu har jag borrat hål och det gick jätte bra

EvaRittsel
0

Jätteroligt att det lyckas. Man kan också ändvända tjock koppartråd och dra ut den från glaset efter bränningen. Varning för att bränna in silver! Arbetar man sedan med fönstgerglas så blir det gula fläckar i fönsterglaset. Det är silvret som äter sig in i silimanitplattan och det tar år innan det lakas ut. Jag vet….

Nu händer det att jag bränner in silver mellan glasen men då lägger jag smyckena på en fiberfomr som skydd mellan plattan och silvret. Sen är det bara att putsa upp silvret efter bränningen. Det brukar bli jättebra. Gnid med stålull först och ta bort oxiden efter bränningen. Sen blir det fins med silverputs.

Agneta Faxén
0

Hej

Jag har fått problem med lim: Jag har tidigare limmat mina ringar/halshängen med 2 komponents lim mot  silver. Nu i sommar har jag fått 1 kund som köpt en ring av mig och glaset" Bullsaye" släppte från silvret.Jag gör själv silverstommen. Hur gör ni andra med limningen?Jag tycker att glassilicon blir för tjockt och dessutom blir det inte riktigt hårt,dessutom har jag hört att det på sikt gulnar.

Agneta Faxén

EvaRittsel
0

Jag har också haft em med limningarna. Vem har inte det? Men det är bra om man först slipar glasytan med en diamantborr och sedan också själva glassmycket. Efter det går det att limma med Araldit (2-komponentslim) eller det där limmet "som lyfter en bil". Också 2-komponentslim. Har någon fler tips?

maag
0

Hej,

Undrar om någon har tips på hur en bra arbetsplats kan vara organiserad för fusing, alla glasskivor, verktyg. etc. maag

EvaRittsel
0

Det är ett bra tips för en artikel. Men före jul hinner jag inte skriva den. Men den kommer!

Lorita
0

jag måste bra putta #0 var ett så fantastiskt vackert smycke

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning