ringspricker eller inte
Jag måste bara berätta detta. Jag har köpt små glaspärlor på panduro, tänkte testa som ögon på mina glasfigurer som jag smälter. Jag la pärlorna på planglas, in i ugnen, när jag fick ut biten, då var pärlorna insjunkna helt i glasytan, men det var ringspricka runt dem. Den som ger sig, tänkte jag, vad händer om jag lägger på en annan planglasskiva? Och vet ni, sprickorna försvann, det blev hur fint som helst. Jättekonstigt. Det är ett typiskt exempel på att man inte ska ge upp.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Va kul expriment :) Kanske du kan ladda upp en bild så man får se?
Hej!
Men.. trots allt kan risk för sprickor finnas kvar. Jag har fusat glas med olika koefficienter som tycktes fungera!!
Dessvärre efter ett par år ( först då ), så uppstod sprickor.

Jag har biten i fönstret och där lär det förbli, några år… men jag tror faktiskt att det kommer att klara sig.
Hej!
Då jag vill ha små rrunda "saker" brukar jag pröva ett annat sätt.
Jag skär tre stycken små kvadrater i den storlek som jag behöver, lägger tre små fyrkanter ovanpå varandra i ugnen, men så att varje liten ruta ligger diagonalt ovanpå den föregående.
Fusar i vanlig ordning och får små runda "saker" lämliga som ögon eller något annat.
Vet inte om du maria har prövat detta tillvägagångssätt?

visst, men de blir rätt stora, jag skulle bara ha cirka 2 mm-s storlek, dessutom på fönsterglas, och jag ville inte köpa in en massa färgat fönsterglas, så på den vägen är det.