Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikettövriga-frågor
Läst 993 ggr
mutima
0

spänningsomvandlare

Hej

Jag är ny på denna lista och har läst era inlägg mycket, ni är fantastiskt kunniga och hjälpsamma.

Nu till min fråga, om jag vill köpa ex. en ringsaw från USA så har den ju

en spänning på 110 och vi i europa 240, var kan jag köpa en omvandlare till denna. Det räcker ju inte med en vanlig adepter vad jag förstår.

Hälsningar Mutima

EvaRittsel
0

Jag tror faktiskt du kan få sågen så den passar svensk standard. Jag vet också att en sådan importerad såg kanske är till salu om du har intresse. Den finns i Stockholm.

mutima
0

Tack för ditt svar.

Är den för svensk standard och vilket märke är det?

Hälsningar Mutima

bol
1

Det kan bli problem det är inte bara spänningen son skiljer mellan Sverige och USA utan även periodväxlingarna USA har 60 periodig växelström medan vi har 50. det finns säkert omvandlare det borde fungera med en vanlig enfastransformator men det är för länge sedan jag arbetade med sådant så jag mins inte omvandlingstalen men kontakta en elektrisk lindarverkstad på din hemort (kolla Eniro) så kan de hjälpa dig Jag vet inte var dessa sågar tillverkas men borde gå att köpa i Europa eller Asien för 230V till hyfsat pris i Sverige är de mycket dyra jag ska forska lite eftersom jag själv är intresserad av en sådan!

EvaRittsel
1

Oj oj. Det här verkar besärligt. Ngn som vet????

Kantza
0

Jag är också intresserad av en såg. Hör av dej om du hittar till rimligt pris. Jag blir irriterad när jag ser att man kan köpa i USA för ca 350 USD, men att de på warm-glass ska ha 5.500:-

[kissidor]
1

På delphi säljer de en europeisk variant, då blir dt rätt med strömmen. En spänningsomvandlare är också ganska dyr, så jag tvivlar på att det lönar sig att köpa run US-variant och en sådan istället för att köpa en internationell version. När jag köpte min på delphi hade jag en rabattkupong som gjorde att det trots frakt och införselavgifter blev billigare än att köpa den på warm glass, men annars är det nog bättre att göra det. Då behöver man bara köpa till en vanlig adapter som finns billigt hos Clas Ohlson, eftersom den förstås har UK-kontakt

katolsster
0

Det finns transformatorer att köpa som omvandlar från 110 V till 230 V, t.ex:

http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/omvandlare-vaxelriktare/230-v-till-110-v/230v-110v-konverter-p44098

Uteffekten kan dock vara bra att hålla koll på. Är den väldigt hög (>300 W) kan det vara svårt att hitta transformatorer som klarar detta.

EvaRittsel
0

Ok Hoppas ni hittar rätt i denna djungel. Vad bra att så många här kan så mycket!!!!😉