Hjälp mig någon!
Vet att jag skrev ett inlägg om det här tidigare och fick en del svar. Men tyvärr så går det inge vidare här hemma och nu är jag gråtfärdig och börjar ge upp helt och hållet. Mitt problem är hål och gropar. Jag bränner i ugnen som jag har gjort tidigare och då har det fungerat men sen en tid tillbaka så envisas det med att bli hål i mina tänkta fat och skålar, hål som jag absolut inte vill ha. Jag har ändrat lite fram och tillbaka på min kurva men inget hjälper. Fick tips om att det skulle vara för tunt med glas men det blir hål trots två lager med 3 mm glas och annat ovanpå, så glaset är mellan 9-12 mm på sina håll innan bränning. Ändå blir det hål. Så snälla någon, hjälp mig. Vad gör jag för fel? Jag har funderat fram och tillbaka om det kan vara något annat än brännkurvan. Det är en liten skada i ugnsbrickan, kan det inverka? Hittills har det gått bra att göra tackfusade fat men häromdagen sprack ett sådant i ugnen då jag slumpade det. Jag har kollat om hålen kommer inom samma område ifall det skulle vara fel på ugnen men det gör det inte heller.

Hur limmar du?
När det är så stora bitar så använder jag inget lim.

hur rengör du glaset, jag ser småbubblor också i glaset och misstänker att det stora hålet är en bubbla som spruckit
Rengör glaset med lite fönsterputs och vatten och torkar torrt. Så har jag alltid gjort och det har aldrig strulat tidigare. Jag hade en fundering på om det är något på brickan som påverkar.

Kan det vara fel på värmen? Dvs du får stark värme från sidorna o inget uppifrån (ovanför där det blir hål) ? Jag vet inte, bara en gissning, Om du hade använt samma tjocklek i hela lager då kommer inte jag att tänka på något annat. Eventuellt om du har något kemiskt från tidigare på din sättplatta som höjer upp glaset så det blir en skir bubbla som till slut spricker o drar ihop sig, men det är ändå för tillgjort ens som idé.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Jag har ju värmeslingorna i locket. Och jag har kört på samma kurva hela tiden, ibland funkar det och ibland inte. Lite lotteri. Det är en liten grop i plattan så jag undrar om det kan påverka. Sen har jag haft stora problem med min separationer. Det bränner fast hela tiden.

Vad händer om du vänder ugnsbrickan?
Är glaset tunnare än 6 mm på något ställe?
Det som förbryllar mig är att det finns en grå ring och bubblor i det blå också 😮
Jag har tittat på sättplattan och undersidan är ju mer skrovlig och ojämn, då undrar jag lite lätt om inte det påverkar glaset också. Nu tänkte jag göra ett nytt försök med ett nytt fat men den här gången lägger jag på sånt tunt fiberpapper eftersom separatorn hela tiden bränner fast i glaset. Om jag inte missminner mig så har jag läst någonstans att det kan vara ett tecken på att det är för hög temperatur. När jag har kört hittills så har jag haft dessa temperaturer: 135 gr i timmen upp till 540, håll 10 min. Fullfart till 796 gr, håll 5 minuter. Fullfart till 528 håll 6 minuter sen stänger den av. Nu funderar jag på att antingen ändra lite eller köra det program som är förinställt. Men det programmet går upp mycket högre i temperatur. Det jag har lärt mig hittills är att ugnen är väldigt varm jämfört med min förra. Här kan jag tackfusa på 715 gr och slumpa kan jag inte göra på högre temp än 610 gr annars sjunker allt ner i botten på formen.
Är det nu någon därute som har ett annat förslag på brännkurva så är ni varmt välkomna att hjälpa mig.
När det gäller sättplattan som har en liten grop, är det något som jag kan slipa eller är det bara att köpa en ny?
Eftersom sättplattan har en grop så skulle nog jag satsa på en ny. Är separatorn ordentligt torr innan du lägger på glaset? Man kan bli galen när det spökar med ugnen hoppas du får rätsida på den. Det förinställda programmet kan du inte änder på det? Du kan du ju minska topptemperaturen på den kurvan om du tror att din nya ugn är för varm. Lycka till! Kolla gärna på min hemsida www.piasofia.info
Hej
Vi har haft samma problem med saker som spruckit oförklarligt. Vi tror att det är fel på råglaset för vi tog bitarna som spruckit från samma råglasskiva. Vet inte om det kan vara så, men tänk efter om det är samma. Vi fick 4 saker förstörda från samma råglasskiva.

På sommaren är luften mycket fuktigare än under vintern. Du har antagligen fått in fukt i sättplattan och sen när värmen kommer så stiger fukten upp i glaset. Förvärm sättplattan under sommaren är mitt råd.
Har varit lite off härifrån ett tag då jag har experimenterat med min kära ugn. Och vad har jag kommit fram till då, jo min ugn är för varm. För att jag ska få en bra fullfuse som blir bra så kan jag gå upp till max 778 grader. Högre än det så börjar det hända konstiga saker med glaset. Men jag tackar för alla tips från alla vänliga själar.
jag föreslår att du dammsuger hela ugnen och tvättar av sättplattan med vatten. Lät torka och ny separator. Hoppas det fungerar.
Har inte Eva något svar på detta så ring Och prata med Barbro på cebex i Malmö hon brukar sitta inne med bra svar!

På sommaren blir det lätt bubblor i glaset - cilimanitskivan suger åt sig fukt på sommaren. Förbränn skivan på 300 grader och sen kan du bränna. Eller lägg papper (specialpreparerat) under och bränn.
Tack alla för era svar. Efter mycket efterforskning och slitsamt jobb så ser det nu ut som om jag har kommit till rätta med problemet. För varm ugn och lite strul med plattan. Nu har jag gjort fat och skålar på löpande band och det har gått strålande!!🥳

Verkligen roligt! Lycka till i framtiden!😃