Nybörjarpaket?
Har blivt så himla nyfiken på det här med glasfusing!
Har läst igenom de stora leverantörernas kataloger och läst på lite. Nu vill jag börja testa i min keramikugn!
Men vad skall jag plocla ihop för saker på min startlista?
Glasskärare, en sådan där plastmatta med rutor där spillet trillar ner att skära på verkar smart, separator och/eller filt? (Behöver man båda ?) Formar Vad är mer bra att ha till hands?
Glas naturligtvis, och här är jag helt förvirrad alla dessa olika system och inte är de kompatibla!med varandra heller! Finns det något som är lättare att börja med?
(Det verkar inte som att man kan köpa skivor från en lev och stringers, skal m m från en annan….?)
Ja, jag vill helt enkelt ha tips på vad jag skall skriva upp på min första inköpslista.

Hej Hanna. Du inspirerade mig till att göra en liten artikel om vad man behöver i sitt startpaket.
Ett generellt råd är att inte köpa på sig för dyra saker till en början. Slipmaskin och skärbord kan man vänta med. Och vill du prioritera så skaffa slipmaskin före skärbord.
Det går med vanliga linjaler och våtslippapper. Det klarade jag mig på i nästan 20 år…
Men en bra skärkniv behöver du. Alla materialleverantörer har bra knivar. De ligger runt 400-500 kronor.
En annan nyttig pryl är den sk skärsaxen. Vet inte just nu vad den kallas men är en svart sak - ser ut som en tång men med lite stora skärrullar i stället för saxblad. Men det går att klippa med en vanlig sax eller avbitartång. Håll bara bitarna under vatten så funkar det jättebra.
Vad det gäller Bullseyeglas eller annat glas så håll dig till en sort i början. System 96 eller 85 eller Bullseye eller…. Köp glaspinnar (stringeras) , glaskross (frittes) och annat från samma märke. Då råkar du inte ut för några otrevliga sprickningar i ditt glas.
Satsa också på ett fåtal färger i början. Färger som kompletterar (harmonierar) med varandra i färgskalor du själv gillar. Komplettera med en eller två kontrastfärger till dessa. Då kan du jobba på och skapa utan att behöva lägga upp ett jättelager.
Basglas däremot är alltid bra att ha. Spara sedan alla dina spillbitar och olika boxar (godisplastburkar från närbutiken är bra) så har du en skatt att ösa ur när du ska tillverka smycken eller smådeltaljer.