Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 4314 ggr
Artafale
4

Ljuslyktor i galler form

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försökte under en längre tid få till "galler" lyktor men en mer rinnande effekt, ungefär som sjögräs men kom inte dit (och har nu kommit på att det berodde på grundkonstruktionen.)

Under mitt testande så varierade jag med att höja temperaturen 5 grader alternativt tiden 5 grader. Någon som vet hur dessa två varianter påverkar glaset och vilken som är att rekommendera?.

Kom fram till att det inte skillde många grader mellan fiasko / fin.

Är det så att glas är ganska hanterbart tills det kommit upp till en viss temperatur? och att det när det nått den mer eller mindre skenar, dvs, rinner iväg som en smält glass?

Har insett att det är en viss skillnad i värmefördelningen i min ugn och att detta visar sig betydligt mer när jag, vad jag tror är gränsen för när glaset "skenar".

Någon som vet hur detta fungerar och kan lysa upp mitt mörker?

Dessa 4 lyktor såg mer eller mindre lika ut innan jag slumpande dem i 690 grader C i 40 minuter.

Artafale
0

När jag istället körde en röd variant i 705 grader i 30 minuter gick det absolut inget vidare.

Artafale
0

Däremot var det inga som helst problem med 2 st som gick i 20 min på 690C. Har även kört 4 lyktor samtidigt på denna temperatur och de blir också klart jämnare än i #0

Artafale
0

När jag sedan kom på hur jag skulle göra för att få formen jag ville ha innebar det att rutnätet blev glesare och då var jag tvungen att sänka slumingtemperaturen till 675 grader i 15 minuter och fick du dessa. 
(använder 96-glas)

Gosa
0

Jättefina lyktor och kul att se skillnaden beroende på temperatur och tid…
Hur gör du själva lyktorna? Är det typ 1 cm remsor som du lägger som ett galler?

Artafale
0

Ja Gosa, det är det! Försöker testa mig fram till hur det fungerar men blir mest förbryllad

Cessy
0

Ja o det mest förbryllande Artafale är ju att du verkar närma dig din normala lyktslumpingkurva o jag har fått sänka på både bullseye o System96 (mer på bullseye än på system96). Det brukar ju ofta skilja ca 10 grader mellan din o min ugn, men denna gången blir det ett helt annat resultat🤔

Tror du har rätt i att där finns en kritisk punkt/temp när glaset plötsligt går från mer töja sig till att börja rinna o tyvärr har vi inte så stor nytta av varandra då det gäller att hitta den punkten eftersom just i dessa gallernätslyktor/corallnätslyktor får vi ju så helt olika resultat.🤔

Nå lyktorna ger ju ett jättevackert ljus så en dag så får vi väl bättre koll på det eller inte, för sedan skiljer det ju mellan olika färger o coatings också, så även den dagen vi kanske mer tror vi vet så får helt plötsligt ett oväntat resultat p.g.a. färgen och/eller coating (menar t.ex. iridglas).

Jag testade ju tex accordian irid clear som är ett randigt glas o här är stripsen skurna så att ränderna kom på tvären.

Cessy
0

……….. o här är samma glas skuret så ränderna kom på längden o det ger ju helt olika resultat. Så det finns nog väldigt många olika faktorer som styr. Testade ju sedan med ett annat bullseyeglas som är irid o det i sin tur uppförde ju sig helt annorlunda, så helt koll får vi nog aldrig utan man får leva med att det kan bli olika effekter beroende både på färg coating m.m.

Artafale
0

Ja, dessa lyktor ger oss gråa hår Cessy. Hade älskat att hitta den temperatur där de flesta 96 / bullseye har sin "kritiska punkt" och blir mer rinnande.

Cessy
0

Tror nu efter min sista körning - att det finns ingen absolut kritisk punkt Artafale. Utan den kritiska punkten kan flukturera (hur tusan det nu går till🤔) Ibland kan en temp fungera på vissa lyktor men få andra att krascha o det är antagligen omöjligt i alla fall för mig i min lilla ugn att hitta var glaset rinner lagom o dessutom jämnt, för när det väl händer så blir det inget som är jämnt fördelat i ugnen. 

Ska jag kunna få mer kontroll måste jag antagligen mittplacera en enda ljusstake i mitten av ugnen o då kan jag kanske hitta vilken temp o tid som ger lagom töjning, för efter kvällens körning tror jag att det är omöjligt att hitta den med full ugn, för värmen är inte jämnt fördelad o därför blir det olika påverkan o lyktorna blir då sneda o mer töjda där värmen är starkast o då kan en lykta krascha, en bli rejält sned o en tredje bli nästan opåverkad o bara lätt sned. Verkar helt enkelt vara ett hopplöst företag att hitta någon absolut kritisk punkt.😡🤪😕

Artafale
0

Ja, det skulle kanske gå att hitta rätt temp. om man kör en lykta i taget men, då tror jag ändå inte dem temperaturen fungerar när man vill köra flera samtidigt.

Jag har också försökt skylla ojämnheten i t.ex #0 med att värmen är ojämn i ugnen men jag kan inte påstå att det drabbar samma plats i ugnen varje gång utan det tycks variera. Nu står väl inte formarna 100% identiskt heller och det kanske också har sin påverkan🤔

Cessy
0

Nej det är sällan samma som drar sig för mycket o kraschar. Det är inte ens givet att det är flikarna in mot mitten som drar sig mest - där det borde vara varmast. Jag tänker i varje fall inte ligga kvar på den högre tempen för där är det alldeles för mycket lotteri i hur det blir. Antar att jag får gå ner till förra tempen o nöja mig med mindre coralliga lyktor. 

Kanske istället då förlänga hålltiden, men jag börjar tro att när det väl blir mer töjning i glasen så kommer inte detta ske jämnt ändå oavsett om vi höjer topptempen eller bara experimenterar med att förlänga hålltiden. För när det väl börjar hända mer att det rinner så verkar detta vara väldigt "stundomsinnat".🤔😕

Artafale
0

Jodå, det fungerade att slumpa på min normala slumpkurva också - ser ingen skillnad på de som gått på 685 i 15 min mot de som gått 690 i 20min. Passar på att påstå att även de som gick på 675 i 15 min ser ut i form som de på 690 i 20 min. 🥵. Så varför du fått sänka dina kurvor för att inte hitta glaset på botten i ugnen runt formen och inte jag är och förblir en gåta🤔.
685-15 min - orange/grå

685-20 min lila

690-20 min rosa/lila

Cessy
0

Nä där syns ingen skillnad. Varför kraschar mina på lägre temp om du kan köra dina på vanlig lyktkurva??? Fast lyktorna är ju jättefina o klart att du ska vara nöjd Artafale, men jag önskar att någon kunde berätta för mig varför jag måste köra lägre än min normala lyktkurva o varför de krachar innan jag ens kommit i närheten av normal temp.FunderarGalenGråter

Artafale
0

Ja, livet är helt klart inte rättvist😕(även om jag har mer tur än du)

Lorita
0

vänta ☝️ en av er har väll en klarglas bit i botten av lyktan och inte den andra 🤔 kan det vara skillnaden 🤔

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Artafale
0

Det stämmer Lorita att jag har en glasbit i botten men jag är tveksam om det har någon inverkan. Däremot har vi kommit fram till att Cessys och min kurva går olika fort från 500 grader (på ett ungefär) upp till topp temperatur (nästan dubbla tiden i Cessys kurva mot den jag använder) och det skulle jag tro är anledningen. Alltså att hennes lyktor får värmen under längre tid (innan hålltiden vid topp temperaturen) vilket gör dem mer "rinniga" och svårare att kontrollera.🤔

Låter det som en rimlig, trolig teori?

Lorita
0

Jag tror på glasbiten som stabiliserar botten på ljuslyktan, det kan ju vara värt att prova av den som har mer otur.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Artafale
0

Kan vara så Lorita, jag säger absolut inte emot. Varje gång jag trott mig vara en lösning på spåren med dessa lyktor har det visat sig att jag haft fel. Jag tror fortfarande att glaset (givetvis beroende på bredd / storlek / tjocklek / färg ibland också tycks det) där glaset blir mer lättflytande och svårare att kontrollera🤔.

EvaRittsel
2

Det som händer er är värmekoefficienten. Glas är en vätska. Det betyder att glaset till skillnad mot t ex järn mjuknar med ekvationen; tillförd värme per tidsenhet. Ju högre värme - desto kortare tid. Och tvärtom.